Paveau

Prachtig glaswerk met een duurzame boodschap

Het handgemaakte glaswerk van het Latemse Paveau is een stijlvolle meerwaarde voor elke mooi gedekte tafel. Voor onderneemster Isabelle De Pauw is Paveau echter ook een platform om mensen over waterschaarste en duurzaamheid te doen nadenken.

Het verhaal van Paveau startte amper twee jaar geleden vanuit een zeer concrete nood die Isabelle zelf ondervond. ‘Ik besteed veel aandacht aan mijn interieur en ik wil dat alles tot in de details af is. We drinken thuis altijd kraantjeswater, maar ik vond geen mooie flessen die tegelijk ook praktisch zijn’. Dus ging Isabelle die zelf maken: stijlvolle handgemaakte en daardoor lichte flessen van 1,25 liter met een praktische draaidop. ‘Ik herinner me nog heel goed hoe ik tijdens de eerste lockdown, zwanger van ons tweede kindje, in de keuken stond en dacht ‘ik ga mooie waterflessen maken’. Ik kreeg dat idee niet meer uit mijn hoofd. Ik moest het doen’, blikt ze terug. ‘Inhoud, design, kleuren… in mijn hoofd vielen de puzzelstukken gemakkelijk samen.’

Isabelle liet een prototype ontwikkelen en zocht leveranciers. ‘Ik heb dat bewust stilgehouden, omdat ik dacht dat de mensen het me zouden afraden en dat wou ik niet. Het prototype ben ik wel onmiddellijk op onze tafel gaan zetten wanneer we – in bubbels toen – bezoek ontvingen. De reacties waren altijd heel positief, ook al wisten onze vrienden niet dat het mijn product was.’

Ondernemen vanuit buikgevoel

Maar met een prototype heb je nog geen business natuurlijk. Eenmaal de productontwikkeling was afgerond, ging Isabelle aankloppen bij – de eveneens Latemse – Barbara De Beir van Generation Wow voor het branddesign van Paveau. ‘Barbara is heel sterk in marketing en storytelling. Ze heeft me geholpen om alles in de juiste vorm te gieten en het verhaal van Paveau vorm te geven’, aldus Isabelle.

Met één model van de Paveau-fles in vier kleuren ging Isabelle vervolgens de baan op. ‘Ik ben eigenlijk vanuit mijn buikgevoel beginnen ondernemen, zonder grootse ambities of complexe businessplannen. Met een heel klein hartje reed ik met 4 flessen naar een twintigtal winkels in regio’s die ik kende. Die waren bijna allemaal enthousiast over het ontwerp, de verpakking en het verhaal van Paveau. Ik ben vrijwel altijd met kleine orders buiten gestapt.’

Het buikgevoel van Isabelle bleek evenwel goed te zitten, want Paveau is op twee jaar tijd razendsnel gegroeid. Eerst vooral in Vlaanderen, maar sinds Paveau vorig jaar in januari op de Parijse design- en lifestylebeurs Maison & Objet stond, groeide ook de naambekendheid en de interesse in het buitenland. In die mate zelfs dat de flessen van Paveau nu te koop worden aangeboden in een driehonderdtal winkelpunten in Europa. De collectie bestaat nu uit zeven flessen en glazen in het kenmerkende design van Paveau.

Elke druppel telt

Isabelle heeft een poos in Australië gewoond en kwam daar tot het besef dat we hier in Westen heel onachtzaam omgaan met een schaars goed. ‘One rule only, shower is 5 minutes, kreeg ik bij mijn aankomst in het gastgezin onmiddellijk te horen. Ik werd er als verwende Belg voor het eerst geconfronteerd met de schaarste en kostbaarheid van water. Dat was daar toen al een hot topic. Elke druppel telt.’

‘De schaarste van water vertaalt zich niet in de prijs ervan’, licht Isballe toe. ‘Bovendien drinken Belgen veel flessenwater in vergelijking met andere landen. Overheden en bedrijven moeten nadenken over hoe ze dat kunnen keren door kraantjeswater aantrekkelijk te maken, door oververpakking aan te pakken.’ Het zijn onderwerpen waar Paveau bewust mee bezig is en probeert aan te pakken. ‘Omdat we willen helpen bij het opbouwen van een wereld waarin iedereen gratis toegang heeft tot schoon water, ondersteunt Paveau, als donerend lid van Charity Water, projecten over de hele wereld.

Madame Cent Mille Volt

De grootste uitdaging voor Isabelle is van Paveau een bedrijf te maken met stevige fundamenten, zodat het kan blijven groeien. ‘Ik ben net terug van Parijs en vertrek straks naar de volgende beurs. Het is heel druk en we zitten wel met wat groeipijnen. Maar ik vind het zalig om te doen. Mijn directe omgeving noemt me al jaren Madame Cent Mille Volt, dus ik kan het aan’, lacht ze.

‘Ik geloof wel dat je gaandeweg ambitieuzer wordt, omdat je altijd verder kijkt en droomt van de volgende stap.’ In haar stoutste dromen ziet Isabelle een Paveau op elke tafel staan. En een collab met een bedrijf dat op een bewuste manier met water bezig is, ziet ze zeker zitten. Het is voor haar een goede manier om impact te maken. Want Paveau is voor Isabelle ook een platform om waterschaarste en de kostbaarheid van water aan te kaarten.

www.paveau.com

Share this post

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart