Bioty’Lab

Bioty’Lab

interview: Anne Poelmans

Anne Poelmans (38) is eigenares van natural beauty webshop Bioty’Lab en mama van Augustin (5) en
Rosalie (7). Waar je Anne altijd voor mag wakker maken is een gezellig openluchtfeest in Ibiza.

Ben je altijd al geïnteressseerd geweest in beauty of is dat pas later gekomen toen je in de modewereld terechtkwam?

‘Ik heb het geluk gehad te kunnen opgroeien in een gezin waar veel belangstelling was voor kunst en esthetiek. Ik ben ook dan zelf altijd heel creatief geweest. Schilderen, zelf kleding en keramiek maken… de zoektocht naar schoonheid loopt als een rode draad door mijn leven. Van zodra ik dat mocht, ben ik me beginnen uitdrukken met make-up. Toen ik als hoofdstyliste voor het tijdschrift Elle ging werken kon ik me in eerste instantie enorm uitleven in het maken van stylings voor modeshoots. Later ben ik hoofdredactrice van Elle Online geworden en kwamen daar uitnodigingen voor persconferenties van de grote beautymerken bij.’

Als voormalig modestyliste voor verschillende gerenomeerde modetijdschriften kwam je waarschijnlijk vooral in contact met de grote,commerciële beautymerken. Wat deed je de keuze maken voor natuurlijke beautyproducten?

‘Op die perslanceringen worden vaak beauty experten en dermatologen uitgenodigd, je leert er dus enorm veel over ingrediënten en formules van producten. Hoe groter mijn technische kennis werd, hoe kritischer ik echter begon te worden. Wat me vooral vragen deed stellen was wat er nu allemaal precies zit in die potjes en flesjes. In diezelfde periode begon ik te merken dat kwaaltjes ook behandeld kunnen worden zonder medicatie.

En toen ik tijdens mijn zwangerschap ergens las dat een baby geborden wordt met 300 verschillende chemicaliën in zijn lichaam was de keuze om te switchen naar biologische producten, snel gemaakt.’

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de “gewone” merken en natuurlijke beautymerken?

‘Het is een misverstand te denken dat natuurlijke merken alleen maar wat ingrediënten in een potje zijn. De producten die ik verkoop zijn hoogtechnologisch, worden bijna altijd in een labo gemaakt en hebben een wetenschappelijke basis. Het verschil zit hem in de oorsprong van de stoffen. Bij natuurlijke cosmetica heben die een natuurlijke basis en zijn ze lichaams- eigen. De regel is dat een stof door het lichaam zelf afgebroken moet kunnen worden. Zo zal je bijvoorbeeld geen microplastic of nano-deeltjes vinden in natuurlijke producten. Deze kunnen namelijk achterblijven in je lichaam én zijn het enorme vervuilens van zeewater! De meest voorkomende synthetische ingrediënten zoals sulfaten en silliconen in gewone cosmetica, zijn ontwikkeld in de jaren ’60 en ’70. Maar intussen zijn er veel milieu-en huidvriendelijkere alternatieven op de markt die ervoor zorgen dat de producten sneller in aanmerking komen voor een bio label.’

Aan welke standaarden moet een product of merk voldoen voor het in het Bio’ty Lab gamma kan opgenomen worden?

‘Ik ben ontzettend kritisch voor de producten waar ik me aan verbind. Sowieso zeg ik nee tegen producten waar parabenen, silliconen of sulfaten inzitten. Die eerste zijn bewezen hormoonverstoorders, de silliconen waar in grote mate gebruik van gemaakt wordt in de reguliere cosmetica sluiten de huid helemaal af waardoor ze gaat irriteren. Bij voorkeur heeft een merk ook een bio label op zak en is de uitstraling van het merk belangrijk. Ik moet blij worden van de verpakking, zin hebben om het product te ruiken en het op te smeren. De goesting om een me-time momentje in te lassen moet instant aanwezig zijn! Natuurlijk is gebruikscomfort ook belangrijk. Een product mag er nog zo leuk uitzien; als de crème amper intrekt, slecht uitsmeert of plakkerig aanvoelt dan zal je die niet gebruiken. Dan is er nog de prijs die in verhouding moet staan tot het percentage aan actieve ingrediënten.’

Merk je dat de natuurlijke beauty klant kritischer, beter geïnformeerd en daardoor ook veeleisender is?

‘Ik vind vooral dat ik hele leuke klanten heb (lacht)! Kiezen voor natuurlijke cosmetica maakt bijna altijd deel uit van een complete levensstijl waardoor ik snel een klik voel met de mensen die me contacteren of bezoeken in de showroom. Maar het klopt dat het een goed geïnformeerd en kritisch publiek is. Het gebeurt meer dan eens dat een klant me op iets wijst en dan is het interessant om dat zelf te onderzoeken. Die kennis houdt me scherp en daagt me uit om de lat hoog te leggen.‘

Waar moet de klant op letten om te weten dat hij met een écht nauturlijk product of merk te maken heeft?

‘De ingrediëntenlijst die je op elke verpakking kan terugvinden is je beste gids. De eerste 3 tot 5 stoffen die daarop vermeldt staan, zijn ook de ingredïenten die het meest voorkomen in dat product. Als bijvoorbeeld alcohol bovenaan de lijst staat, dan weet je dat het product een uitdrogende werking zal hebben. Ook alles wat eindigt op “- iconen” zou je moeten alarmeren: dit wijst immers op de aanwezigheid van irriterende silicones.

Kan iedereen natuurlijke beautyproducten gebruiken? Ook de zeer allergische huid?

‘In dit land grijpen we snel naar medicatie. Daardoor leeft de perceptie dat we ook bij elk huidprobleem alleen maar terecht kunnen bij de apotheek. Maar de apotheekmerken zijn even chemisch en commercieel als die van de parfumerie. Ik ben er van overtuigd dat een gevoelige huid even goed of zelfs beter behandeld kan worden met natuurlijke producten. Natuurlijke cosmetica staat intussen op een hoog technologisch niveau. Ze wordt ook dermatologisch getest op mensen, nooit op dieren!’

Uit welke beauty items moet een degelijke verzorgingsroutine bestaan?

‘Reinigen is de belangrijkste stap in je huidverzorgginsroutine. Liefst zelfs een zogenaamde ‘double cleansing’ waarbij je eerst met olie reinigt en dan met een gel. Ook hyaluronserum en een goede SPF zijn onontbeerlijk, ongeacht welk huidtype je hebt. Begin altijd met de vloeibaarste producten en eindig met de crèmes. Zo bouw je laagjes op die je huid goed kan absorberen.’

Online beauty producten kopen is een heel andere ervaring dan advies krijgen en testers uitproberen in een winkel. Waar kunnen klanten rekening mee houden om op een webshop een geschikt product te kiezen?

‘Klanten kunnen mij altijd bereiken via email, whatsapp of via de telefoon om advies te vragen. Ik steek daar behoorlijk wat tijd en moeite in omdat een goed geadviseerde klant ook een tevreden klant is. Een afspraak in de showroom behoort ook tot de mogelijkheden. Bij elke bestelling stuur ik een selectie staaltjes mee die specifiek gericht zijn op het huidtype van de klant. In de klassieke parfumerie zijn staaltjes een beloning, bij Bio’ty Lab hebben ze een echt adviserende functie. Ik verwacht dat er in de toekomst technologisch nieuwigheden op de markt zullen komen waarbij je via een app make-up kleuren kan uittesten.’

Eco/vegan/natuurlijk zit in de lift en is al flink ingeburgerd in heel wat badkamers. Zie jij als expert nog verbeterpunten?

‘Ik hoop vurig dat er universele eco en bio labels zullen komen voor de beauty sector zoals dat nu al voor voeding bestaat. Waarom niet een bio score voor cosmetica zoals we nu de nutriscore al kennen? Het zou voor de consument veel duidelijkheid scheppen en fake eco producten aan banden kunnen leggen.’

Wat wordt dé nieuwe natuurlijke beauty trend?

‘(Enthousiast) Gelaatsmassages! Sinds ik zelf regelmatig een gelaatsmassage doe ben ik helemaal overtuigd geraakt door het nut van het onderhouden van gelaatsspieren. In Azië kent men de kracht van massages al eeuwenlang en eindelijk begint dat hier nu ook zijn intrede te doen. Ik heb het dan niet over wat oppervlakkig gewrijf over je gezicht maar een echte diepgaande massagetechniek die de gelaatsspieren versterkt. Binnenkort zal een fitnessbeurt voor je gezicht bij onze wekelijkse work-out horen.’

E-mail voor persoonlijk advies of een afspraak voor een bezoek aan de showroom in Sint-Martens-Latem: info@biotylab.com
Webshop: www.biotylab.com

Waaruit bestaat jouw eigen, dagelijkse verzorgingsroutine? Sta je lang voor de spiegel?

‘Om mijn dag goed te beginnen heb ik ’s ochtends wel wat tijd voor mezelf nodig. Terwijl mijn man de kinderen naar school brengt is er tijd om mijn huid zorgvuldig te verzorgen. Ook make-up hoort er gewoon elke dag bij. Soms, als dat nodig is, breng ik zelfs een maskertje aan maar veel meer dan 20 minuten hoeft het echt niet te duren om van kop tot teen verzorgd en met een goed gevoel de deur uit te gaan.’

Stel dat je een week op een onbewoond eiland moet doorbrengen en je mag maar 1 beauty item meenemen, welk product neem je dan zeker mee?

‘Daar bestaat maar één juist antwoord op en dat is een goede zonnebescherming. De schade die de zon aanricht is groot voor ons uiterlijk en onze gezondheid. Om mijn huid te hydrateren zal ik op zo’n eiland wel wat plantaardige olie of het sap van een Aloë Vera plant vinden (lacht).’

www.biotylab.com