Na meer dan 170 jaar koningen en prinsessen voorzien te hebben van de fonkelendste juwelen en uurwerken associeer je het iconische huis Cartier niet onmiddellijk met soberheid en eenvoud. En toch is dit waar Cartier’s nieuwe “Double C” handtas voor staat.
Met haar loepzuivere lijnen is dit allesbehalve het nieuwste tassen snoepje van de maand, maar een tijdloos en understated staaltje vakmanschap om een leven lang door alle trends heen te koesteren. De rechthoekige tas heeft realistische proporties wat zoveel wil zeggen als; niet te groot maar praktisch genoeg om al je spullen in kwijt te kunnen. Dankzij de verstelbare riem kan hij zowel klassiek over de schouder als nonchalant cross body gedragen te worden. Een gestroomlijnde vorm als die van de “Double C” is de ideale achtergrond voor de sluiting in de vorm van het Cartier logo dat voor de gelegenheid hertekend en uitgepuurd werd. De metalen in elkaar verstrengelde C’s zijn voorzien van een laagje fijne lak waardoor het als een subtiel juweel op het zachte kalfsleder rust. Want Cartier zou Cartier niet zijn als ze – zelfs in haar meest minimalistische benadering van schoonheid- niet trouw zou blijven aan haar status van oudste juwelenmerk ter wereld.
“Het mooie klik-geluid versterkt de sluiting als een functioneel juweel”
Volgens Marin Huson, Cartier’s artistiek directeur Leder en Lederen Accessoires is het heruitvinden van het logo (nochtans altijd een gewaagde zet voor een huis dat gebouwd is op tradities) een bewuste keuze: “We probeerden het logo zoals het eerder op de tassen van het huis Cartier voorkwam te moderniseren door het ovalen interieur weg te laten. We benaderden de sluiting als een sieraad met bijzondere aandacht voor de onverwachte opening die vrijkwam. Voor het eerst is het Cartier logo zowel functioneel als een estetische blikvanger, om nog maar te zwijgen over het mooie klikgeluid dat het maakt wanneer je de tas sluit. Bovendien is de gestructureerde vorm van de tas zo gestroomlijnd dat het toelaat de sluiting in haar uitgepuurde vorm te laten schitteren als nooit tevoren.”
De “Double C” is verkrijgbaar in 4 kleuren (deep black, intens fuchsia pink, diep kersenrood en powder pink) en twee formaten “nano”. Nano – € 1625,- en Mini € 1958,-