Vrouwen aan de macht bij Christian Dior

Quartier Latem, Dior, Christian Dior

Christian Dior

Vrouwen aan de macht bij Dior

De Italiaanse ontwerpster Maria Grazia Chiuri is de eerste vrouw die aan het creatieve roer staat bij modehuis Dior. Ze trad in de voetsporen van iconen als Yves Saint Laurent en John Galliano. Haar doelstelling? De savoir-faire versterken via creativiteit, eigentijdsheid en een flinke dosis kunst en cultuur. Voor Chiuri is mode intrinsiek vervlochten met andere disciplines zoals geschiedenis, kunst en cultuur. Ze geven er verbeeldingskracht aan en boosten de creativiteit. Maar haar stokpaardje is en blijft het feminisme.

Meer dan mode

Chiuri eist zelfverzekerd haar plek op in de modewereld en het modehuis Dior, dat zo’n zeven decennia geleden werd opgericht. Al haar voorgangers waren mannen, maar dat schrikt deze grande dame niet af. Integendeel, ze is een heuse voorvechtster voor vrouwenrechten. De inspiratiebronnen voor haar collecties? Die zijn ontzettend veelzijdig: van historisch en artistiek onderzoek tot haar eigen jeugdherinneringen. Fragmenten en beelden uit het verleden, onder andere van actrices die als voorbeeld dienden in haar moeders naaiatelier, zijn de leidmotieven voor haar eigen ‘The Little dictionary of Fashion’.

Kunst in de kijker

In haar collecties zitten altijd feministische knipogen. Tijdens de ready-to-wearshow herfst/winter 2020-2021 waren ze manifester dan ooit. Het defilé bulkte van de geëngageerde slogans zoals ‘When women strike the world stops’, ‘Women are the Moon that Moves the Tides’, ‘Patriarchy Kills Love’. Daarvoor sloeg Chiuri de handen in elkaar met het kunstcollectief Claire Fontaine. De slogans van kunstcriticus en feministische activiste Carla Lonzi, wiens creaties in grote mate Chiuri hebben beïnvloed en gevoed, zweefden in neoninstallaties boven het publiek. Als ondertitels die zeggingskracht geven aan emoties, en tegelijk in dialoog gaan met de schoonheid van de modellen op de catwalk.

Collectie voor durvers

De slagzinnen promoten vrouwelijke empowerment, net zoals Chiuri van jongs af aan mode aanwendde als een manier om te communiceren, rebelleren, zichzelf te manifesteren. Politieke, ethische en sociale kwesties liggen haar dan ook na aan het hart. Ze vindt dat mode een weerspiegeling moet zijn van belangrijke thema’s zoals ras, geslacht, milieu en cultuur. Achter haar collecties schuilt een grote suggestieve kracht die mensen aanzet tot reflectie over heden, verleden en toekomst. Dat uitte zich in een stoere collectie waarbij de modellen over de catwalk marcheerden in combat boots en netkousen.

Dior doet veel meer dan fashion maken. Het modehuis voelt zich nauw verwant met de kunstwereld, en gaat er op verschillende manieren mee in dialoog

Quartier Latem, Dior, Christian Dior
Prints, breigoed en sjaals

De creaties vertoonden knipogen naar de jaren 70. Van fluweel en pofbroeken tot bohemienjurken, om het hoofd geknoopte sjaals en véél ruiten. Net zoals Monsieur Dior is Chiuri verzot op het ruitjesmotief: elegant en eenvoudig, fancy en jeugdig… met ruiten zit je altijd goed. Ook polkadots bij de vleet: een polkadotsjaal uit het Dior-archief vormde namelijk het uitgangspunt voor jurken die de mogelijkheden van de print verkennen. Voorts vielen plooirokken op, net zoals kraagjes, franjes en breigoed. Knitwear was alom aanwezig – van sweaters en truien tot jassen, rokken en broeken. Naar goede gewoonte ook veel zwart. Volgens Monsieur Dior ‘de kleur van absolute elegantie’, voor Chiuri de kleur die het silhouet het beste definieert. Tot slot ook leren bikerpakken, korte mantels en transparante jurken met zichtbare lingerie.

Chiuri is vastberaden om haar stempel te drukken op het Franse modehuis. En of ze dat doet! De collectie is een ode aan de vrouw, krachtig en eigenzinnig, met veel verwijzingen naar brandend actuele thema’s.

L’età dell’oro

Dior doet veel meer dan fashion maken. Het modehuis voelt zich nauw verwant met de kunstwereld, en gaat er op verschillende manieren mee in dialoog. Het sponsort ook regelmatig tentoonstellingen, zoals nu L’età dell’oro (de Gouden Eeuw) van de multigetalenteerde kunstenaar Fabrizio Plessi. De expo vindt plaats van 1 september tot 15 november 2020. Het is een hartstochtelijke ode aan de magie en betovering van Venetië, die wordt opgevoerd op de gevel van het Correr Museum op het Piazza San Marco.

Happiness is the secret to all beauty. There is no beauty without happiness.

– Christian Dior

Ontdek meer op:
karl.com