Jenna Peij

Belgisch model du moment

VEELZIJDIG, GEPASSIONEERD EN STERK IN DE SCHOENEN: JENNA PEIJ TIKT ALS MODEL EEN REEKS ESSENTIËLE KWALITEITEN AF. BELGISCH AGENCY DOMINIQUE BEVESTIGDE HAAR TALENT AL OP VIJFTIENJARIGE LEEFTIJD EN EEN DECENNIUM LATER PRONKT DE MERCHTEMSE IN MENIG EDITORIAL EN COMMERCIAL VAN INTERNATIONALE FASHIONMERKEN.

De modemicrobe erfde Jenna van haar mama en zus (Yvana Creaco en Jill Vandermeulen red.), die beiden modellenwerk deden. “Toen ik acht was, schreef mijn mama me in bij Ministar: een modellenbureau voor kinderen. Zij had al vroeg gespot dat er voor mij ook een carrière als model weggelegd was en stond in mijn early years steevast klaar met advies. Vanaf mijn eerste opdracht – een shoot voor Vogue Bambini – herinnerde ze me eraan om elk moment te koesteren maar ook om met beide voeten op de grond te blijven staan.”

HOE HEEFT MODELLENWERK JOUW TIENERJAREN BEÏNVLOED?

“Als tiener was ik heel fanatiek wat sport en voeding betreft. Ik volgde een strikte levensstijl, vermeed alcohol en ging weinig naar feestjes. Op jonge leeftijd ben je gevoelig voor gemene commentaren, wat de obsessie met mijn lichaam mee in de hand werkte. Naarmate ik ouder werd, leerde ik meer te relativeren en de controle los te laten. Dat ik in zo’n prille fase van mijn leven in aanraking kwam met de modellenwereld, heeft me ongetwijfeld gevormd tot wie ik nu ben.

“De modeindustrie is een harde maar des te leerrijke business.”

Ook in de positieve zin: het maakte me sterk en onafhankelijk. De modesector is een harde business, waar je er vaak alleen voor staat. Op mijn zestiende vloog ik voor een opdracht in mijn eentje naar Milaan en moest ik mijn plan wel trekken. Het is alsof je zonder bandjes in een zwembad gegooid wordt en niet anders kunt dan te leren zwemmen.”

INTUSSEN HEB JE AL HEEL WAT ERVARING ACHTER DE KIEZEN. OP WELKE HOOGTEPUNTEN BLIK JE GRAAG TERUG?

“Dit jaar loop ik tijdens Paris Fashion Week voor de vierde keer mee in de Live Show van Etam, zowat de opvolger van de Victoria’s Secret shows. Daar geniet ik enorm van omdat het volledig draait rond female empowerment. Ik mocht ook al een lookbook shooten voor Louis Vuitton en gerenommeerde Parijse juwelenhuizen, maar je vindt mij net zo goed in de zomereditie van Feeling.

Ik ambieer niet per se samenwerkingen met de grote merken – hoewel ik zeker geen nee zeg tegen een nieuwe parfum- of make-upcampagne. Mijn persoonlijke stijl sluit eerder aan bij minder bekende, duurzame labels zoals het Nederlandse Love Stories. Daarnaast heb ik een grote voorliefde voor vintage en mode van eigen bodem. Ik investeer liever in een mooi stuk van Ann Demeulemeester dan in iets van een internationale naam. Belgisch talent moet je steunen.”

© Feeling Redacteur Tom Van Noten Fotograaf Jan Vandevyver Styling Ellen Monstrey Make-up Inge De Vos
JE WEET WAT JE WIL. HOE VERBERG JE ZO’N STERKE IDENTITEIT VOOR DE CAMERA?

“Eén van mijn sterktes als model is dat ik makkelijk een knop kan omdraaien: ik ben iemand totaal anders op en naast de set. Laat me poseren in een ijskoude rivier en ik geef geen kik. Die professionele houding zit er nu eenmaal ingebakken. Qua looks ben ik ook een kameleon. Een dankbare eigenschap, want dat laat me toe zowel high-end fashion editorials als commercieel werk voor prêt-à-portermerken te scoren. Ik word graag uit mijn comfortzone getrokken en telkens hetzelfde type opdrachten doen zou niets voor mij zijn.”

ZIJN ER MODELLEN WAARAAN JE JEZELF SPIEGELT OF DIE EEN BRON VAN INSPIRATIE VORMEN?

“Mijn all-time woman crush is Doutzen Kroes. Niet alleen omwille van haar naturelle schoonheid, ook de manier waarop ze haar privéleven combineerde met haar carrière is voor mij een voorbeeld. Ik vind het zelf belangrijk om op sociale media een blik op mijn leven achter de schermen te tonen en naast Jenna als model ook Jenna als mens te laten zien. Inspiratie vind ik voornamelijk in mijn vriendenkring. Ik ben niet iemand die snel opkijkt naar een filmster of zanger die ik niet ken, wel naar mensen in mijn naaste omgeving die iets voor zichzelf opbouwen of zich gewoon keihard smijten in hun job. Daar heb ik bewondering voor.”

WAT ZIJN JE PERSOONLIJKE AMBITIES VOOR DE TOEKOMST?

“Ik ben me ervan bewust dat modellenwerk in de meeste gevallen geen levenslange bezigheid is. Daarom wou ik absoluut mijn studies afmaken. Mijn bachelor in communicatiemanagement komt me nu van pas bij het creëren van content voor Instagram en geeft me een mogelijke back-up voor later. Ook een eigen zaak klinkt aanlokkelijk maar concrete plannen heb ik nog niet. De modewereld is zo breed, ik zie wel wat er op me afkomt.”

VOLG JENNA’S WERK OP:
WWW.INSTAGRAM.COM/JENNATP

Share this post

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart