Ann Demeulemeester doet het weer

Ann Demeulenmeester doet het weer

Modeontwerpster verrijkt opnieuw het DNA van haar namesake label

Toen ann demeulemeester haar label in 2013 verliet, stond het modebedrijf een woelige toekomst te wachten. Aanvankelijk werd het verdergezet door modeonderneemster Anne Chapelle, die de leiding vorig jaar overliet aan Claudio Antonioli. Hij verplaatste de productie naar italië, maar blaast het merk nu ook op Belgische bodem nieuw leven in. Daarbij laat hij zich inspireren en adviseren door niemand minder dan Demeulemeester herself.

Anne Chapelle zocht en vond een man met een visie voor Ann Demeulemeester in Claudio Antonioli. De Italiaanse retailer lauwerde en verkocht het merk al jaren in zijn eigen boetiek in Milaan en stond meteen te springen om het bedrijf over te nemen “om er iets moois van te maken”. Een jaar na zijn intrede opent de Antwerpse flagshipstore van Ann Demeulemeester op het Zuid opnieuw de deuren. Mét nieuwe designs: geen collectie van de ontwerpster zelf, wel eentje dat onder haar goedkeurend oog werd getekend. Antonioli kon Demeulemeester overtuigen om hem het komende decennium bij te staan en te adviseren bij enkele projecten. Ze omschrijft haar rol als “het verrijken van het DNA in nieuwe domeinen en andere vormen.” En zo keert Demeulemeester na acht jaar terug naar de mode, als een soort muze achter de schermen van haar namesake label.

Ze omschrijft haar rol als “het verrijken van het dna in nieuwe domeinen en andere vormen.”

wereld aan inspiratie

De ontwerpster, die werd geboren in Kortrijk en uitgeroepen tot ereburger van de stad Waregem, dankt haar succesvolle carrière aan een kundigheid om op subtiele wijze een stukje van zichzelf in haar creaties te stoppen. Van muziek tot fotografie en een voorliefde voor een masculiene sfeer bracht ze steeds een totaalplaatje: meer dan fashion alleen creëerde ze een levensstijl rond haar brand. Het is net dat tikkeltje extra dat Claudio Antonioli terug wil integreren in het nieuwe Ann Demeulemeester. In de heropende flagshipstore, die overigens door Demeulemeesters partner Patrick Robyn ontworpen werd, spot je dan ook meer dan louter kledij. Meubilair, tafeldecoratie, lampen en binnenkort een eigen parfum maken de overgang van mode- naar lifestylemerk duidelijk. “We willen inspireren met een volledige leefwereld en die krijgt stilaan visuele vorm, maar dit is nog maar het begin”, teaset Antonioli.

Terug naar de essentie

De herfst-wintercollectie 2021 van Ann Demeulemeester keert eveneens terug naar de fundamentele stijl waaraan je de naam spontaan verbindt: androgyn, monochroom en moeiteloos geraffineerd. De creaties presenteren zich als een reeks beelden en een modefilm in zwart-wit, geregisseerd door ‘Antwerpse Zes-fotograaf’ Willy Vanderperre en gestyled door Olivier Rizzo. Een spel van licht en schaduw accentueert de perfectly slouchy silhouetten die het Demeulemeester-DNA ontegensprekelijk belichamen. Sommige stuks zijn een herinterpretatie van vroegere ontwerpen, en één voor één horen ze onder de noemer meesterlijk maatwerk.

De levensstijl van de bezielster vormt de belangrijkste inspiratiebron voor het nieuwe Ann Demeulemeester.

Ontdek meer op:
anndemeulemeester.com
Leopold de waelplaats, 2000 antwerpen