“Mode gaat uit de mode, stijl nooit”

Coco Chanel

‘Mode gaat uit de mode, stijl nooit’

Of het nu gaat om haute couture of haute horlogerie, Chanel doorbreekt alle codes en stelt zelf de wetten. Knowhow en tijdloosheid zijn daarbij de basiskenmerken. Zoals bij de J12, die dit jaar zijn twintigste verjaardag viert. Blik op een icoon.

Hoewel Gabrielle Chanel al in 1913 met mode begon, was het wachten tot 1932 voor ze haar joaillerie voorstelde. De eerste horlogecollectie zag pas het licht in 1987, onder de gepaste naam ‘Première’.

De achthoekige kast werd ontworpen door Jacques Helleu, artistiek directeur van het huis, die zich liet inspireren door de Parijse Place Vendôme, waar het appartement in het Ritz van Mademoiselle Chanel op uitkeek, en door de cabochon van het beroemde parfum N°5. Sindsdien is het gamma verkrijgbaar in de versies Mini, Rock, Chaîne en Céramique. Hightechkeramiek was een revolutie in het domein van de traditionele horlogerie, dat 20 jaar geleden met de J12-collectie van Chanel haar adelbrieven verwierf.

Het was inderdaad in 2000 dat Jacques Helleu voor de verrassing zorgde met dit sportieve, zwarte kleinood, en daar was zijn passie voor auto’s en zeilboten niet vreemd aan. J12 is immers de naam van de boten die meevaren in de America’s Cup. Met haar elegante zwarte, keramische bekleding, die bovendien bijzonder sterk is, is de J12 een perfecte afspiegeling van de codes van het huis en het respect voor de traditionele aanpak van de Zwitserse Ateliers de La Chaux-de-Fonds, die het merk in 1993 aankocht. Sinds 2003 is de J12 bovendien ook verkrijgbaar in smetteloos wit. Ter gelegenheid van de tiende verjaardag van het model, werd een XS-versie met een horlogekast van 29 mm op de markt gebracht. Ondertussen is de collectie uitgebreid met haute-joailleriemodellen en exemplaren met grote complicaties. Deze successtory is trouwens nog lang niet afgelopen.

Onlangs nog nam Arnaud Chastaingt, directeur van de designstudio van de Chanel-horlogerie, de J12 onder de loep en transformeerde haar, zonder haar identiteit te verloochenen. De wijzerplaat heeft voortaan een grotere opening, de lunette werd fijner en het aantal groeven ging van 30 naar 40. De vorm van de cijfers en de wijzers werd aangepast, de kroon verkleind en zijn cabochon afgeplat. De kast is iets dikker en de schakels van de armband langer. Dit alles maakt de J12 hedendaagser en tegelijk tijdlozer dan ooit. Zijn kast, die is gemaakt uit één stuk keramiek, vormt een belangrijke vernieuwing, en de onderkant in saffierglas laat het prachtige nieuwe kaliber 12.1 zien, een door de nieuwe Zwitserse manufactuur Kenissi (zie kaderstuk) exclusief voor Chanel ontwikkeld automatisch raderwerk, dat door het COSC gecertificeerd werd als chronometer en een gangreserve heeft van ongeveer 70 uur. Zo krijgt de legendarische J12 twintig jaar na haar ontstaan een vervolg, waarin eenvoud, originaliteit en perfectie nog steeds centraal staan.

Chanel versterkt zijn positie als grote naam in de haute horlogerie

Nadat het merk in 1993 al de manufactuur G&F Châtelain in La Chaud-de-Fonds overnam, verwierf Chanel verleden jaar ook aandelen in het Geneefse Kenissi. Dit brengt een aantal zeer performante en robuuste kalibers, weet men bij Chanel. In 2021 zal de manufactuur verhuizen naar een nieuw gebouw in Le Locle.

Wie denkt aan stikwerk, denkt meteen aan Chanel

Omdat ze haar handen vrij wilde houden, bedacht Gabrielle Chanel een tas met een draagriem, zoals de soldaten die indertijd droegen. Ze bevestigde er een regelbare ketting aan, zodat ze haar tasje zowel in de hand als over de schouder kon dragen. We schreven toen 1929 en haar accessoire werd door de goegemeente als zeer vulgair bestempeld. Wat de fashionista’s van die tijd niet belette om de tas massaal te kopen. In februari 1955 kwam het modegenie vervolgens op de proppen met de 2.55 (genoemd naar de datum van de creatie), in leer doorstikt in ruitvorm en geïnspireer door de wereld van de paardensport, waar Chanel zo dol op was. De juwelencollectie Coco Crush, die in 2015 in samenwerking met Net-A-Porter door het huis als digital pop-up werd gerealiseerd, beantwoordt aan de basiswaarden van het merk: klassiek, modern en tijdloos. Eens te meer met groot succes tot gevolg. De collectie wordt daarom uitgebreid, zodat de modellen voortaan ook in wit-, geel- en beige goud, al dan niet met diamanten, verkrijgbaar zijn. Om als een blok voor te vallen.