Furore, slow fashion van Belgische bodem

Furore

Slow fashion van Belgische bodem

Met Furore zetten moeder en dochter Baert een sterk Belgisch modemerk neer dat de belichaming is van slow fashion: een broodnodige ‘revolutie’ binnen de modesector die nog te veel draait rond vluchtige trends en impulsaankopen. De tijd is rijp voor een ommekeer naar mode die ethisch, ecologisch en sociaal verantwoord is. En gemaakt met respect voor élke schakel in de keten.

Creatief en ondernemend

Furore is een van de merken van Flanders Fashion Design International: een kwaliteitslabel en huis van vertrouwen in de modewereld. Moeder en co-owner Veerle verdiende haar sporen in de journalistiek, stond mee aan de wieg van Knack Weekend, en zette op haar 55ste de stap naar het ondernemerschap binnen het modelandschap. Dochter en owner Elke, die mode studeerde in Londen, is artdirector voor de merken van FFDI en ontwerpster van Furore. Samen staan ze aan het roer van een merk dat sterke vrouwen een garderobe aanreikt die hen empowert.

Mode zoals ze hoort te zijn

Furore legt de nadruk op duurzaamheid in alle betekenissen van het woord: kwaliteitsvol, met een lange houdbaarheidsdatum en veelzijdig. Het stelt een einde aan het moordende tempo van de sector, de microtrends en het achterhaalde systeem van de koopjes. De kledingstukken zijn contemporary classics voor vrouwen die stevig in hun schoenen staan, veelal in het zakelijke leven. Met een silhouet van Furore maak je een statement – altijd subtiel en uiterst persoonlijk, nooit schreeuwerig.

Presentatie en perceptie

De collecties zijn even uniek als de vrouwen voor wie het merk ontwerpt. Voor de ene staat stijlvol comfort voorop. Denk aan soepele, kreukvrije kleren die er na een lange dag of een vlucht nog onberispelijk uitzien. Voor andere vrouwen geldt dat ze er moeten staan in een competitieve, vaak patriarchale zakenwereld. Dat kan met krachtige silhouetten in meer klassieke of zogenaamd traditionele kleuren. Nog andere vrouwen kiezen eerder voor stukken in opvallende kleuren of met prints om hun persoonlijkheid te onderstrepen. Ongeacht de verscheidenheid van de collecties, is de doelgroep de gemene deler: ‘women at the age of influence’.

The Official

The Official is een knipoog naar ‘the office’: traditionele officewear, verrijkt met architecturale invloeden in een tijdloze en elegante stijl. Zwart, wit, parelgrijs en marineblauw voeren de boventoon in stukken die je jarenlang draagt en naar believen combineert. Dankzij het ‘Never Out of Stock’-concept is je favoriete item telkens weer beschikbaar.

The Collection

In The Collection staan durf, kleur en expressie centraal – ideaal voor vrouwen die zich graag onderscheiden en hun karakter vertalen in eerder gewaagde kleurkeuzes en/of vormentaal. Door voort te borduren op eerdere collecties ontstaan er prachtige cross-overs die je op veel manieren combineert. En die je garderobe als het ware over de seizoenen heen opbouwt. De collectie omvat een veelheid aan stoffen, kleuren en prints die de seizoenen overstijgen.

The Limited

The Limited verlegt de creatieve grenzen naar andere domeinen zoals kunst. Zo ontstond de huidige editie in samenwerking met de erfgenamen van de Belgische surrealistische kunstschilder René Magritte. Het resultaat? Bijzondere ontwerpen met diepe kleuren, zijdezachte stoffen en een spel van lijnen, ruiten en cirkels. Limited Edition-collecties kenmerken zich door kostbare materialen, selecte oplages en een actuele toets.

Minder maar beter

Ongeacht in welke collectie jij je gading vindt, je rekent op kleding met een uitgesproken Belgisch karakter, gestoeld op een (mens)waardige filosofie en een duurzame, toekomstgerichte visie. Zo richt Furore zich tot klanten die oog hebben voor lokale kwaliteit en respect voor de maakindustrie. Om de mode-industrie op termijn leefbaar te houden voor alle betrokken actoren, moeten we streven naar ‘minder maar beter’. Precies dat is het motto van de Furore-vrouwen.

www.furore.fashion