Pinko Treedom

Pinko Treedom

Pinko Treedom

Where fashion meets sustainability

PINKO IS VEEL MEER DAN ALLEEN MAAR EEN MODEMERK. DIT ITALIAANSE MODEMERK VERTREKT VANUIT DE OVERTUIGING DAT DE MODE-INDUSTRIE EEN ECOLOGISCHE EN SOCIALE IMPACT OP HAAR CONSUMENTEN HEEFT. DIE VISIE WIL HET MERK MET Z’N KLEDING DAN OOK DUIDELIJK UITDRAGEN.

Het milieu en het welzijn van mensen zijn topprioriteiten bij PINKO. Daarom zijn ze vastbesloten hun eigen stem te laten horen. Er is geen plan B als het op de mensheid en gezondheid van de planeet aankomt en dus moet er ook volgens hen onmiddellijk actie worden ondernomen. Volledige duurzaamheid is uiteraard een lange weg om te bewandelen, maar bij PINKO zetten ze met veel enthousiasme de eerste stappen richting 100 % duurzaamheid in de hoop dat anderen massaal zullen volgen. Om het milieu nog beter te kunnen beschermen en hun overtuiging nog meer kracht bij te zetten, creëerden ze een stijlvolle capsulecollectie met niemand minder dan de Italiaanse modeontwerpster Stella Jean.

10 000 fruitbomen in Kenia

In 2018 ging PINKO een langetermijnrelatie aan met Treedom, de unieke website waarmee je met één simpele klik een boom kan planten en vervolgens alle stadia van zijn groei online kan volgen. Voor een eenmalige vergoeding van slechts € 12,90 of een lidmaatschap van € 9,90 per maand, kan iedereen Treedom en zijn boeren inschakelen om fruitbomen te planten om de CO2-uitstoot te compenseren. Dit biedt ook ecologische, sociale en financiële voordelen voor landbouwgemeenschappen over de hele wereld. De bomen op de website van Treedom worden door de boeren zelf gekozen want zij weten wat het beste op hun land groeit. Tot nu toe heeft Treedom al meer dan 500 000 bomen in 12 landen geplant.

Pinko en Treedom willen een voelbaar verschil maken, zowel op het vlak van milieu als op het vlak van welzijn.

Het resultaat van de samenwerking tussen PINKO en Treedom is het PINKO-bos in Kenia, wat een indrukwekkende plantage van ongeveer 10 000 fruitbomen is geworden met onder meer mango, banaan, macadamia, Afrikaanse kers en avocado. De lokale inwoners verzorgen de planten en kunnen de producten gebruiken om de gemeenschap te voeden. Het PINKO-bos is dan ook een initiatief dat verder gaat dan enkel het concept van wereldwijde herbebossing. PINKO en Treedom willen een voelbaar verschil maken, zowel op het vlak van milieu als op het vlak van welzijn. Daarom is het belangrijk dat ook de lokale bevolking rechtstreeks baat heeft bij het bos.

De wereld veranderen begint met één T-shirt

Om het bewustzijn over maatschappelijke verantwoordelijkheid te vergroten, heeft PINKO een exclusief T-shirt ontworpen dat gemaakt werd van Italiaans biologisch katoen en verkocht wordt in een milieuvriendelijke verpakking. Met dit T-shirt zullen ze hun project op wereldwijde schaal promoten.

Het doel van de minimalistische T-shirtstijl is om consumenten aan te moedigen om actie te ondernemen en na te denken over een eigen maatschappelijke belofte. Zo dringt PINKO er bij hun klanten op aan om zichzelf enkele vragen te stellen: ‘Wat wil ik doen?’ en ‘Waar ga ik mee beginnen?’.

Het doel van het merk is om te laten zien hoe eenvoudige acties, zoals het dragen van een T-shirt, een positieve invloed kunnen hebben op de toekomst van de planeet. Vandaar de claim van het initiatief: #StartWithATree. De lancering van het project werd ondersteund door internationale toppers en influencers wereldwijd.

“Dit initiatief is slechts de eerste stap van de lange weg die Pinko zal afleggen om een sterke reeks sociale waarden op te bouwen die uiterst relevant zijn voor de jongere generaties, die meer en meer milieubewust zijn.”

Stella Jean, de ethische modeontwerpster

PINKO ziet fashion als een mogelijke manier om de groene longen van de aarde te bewaren en te verdedigen tegen mogelijke gevaren. Om het milieu en de huidige en toekomstige generaties nog meer te kunnen beschermen, sloegen ze de creatieve handen in elkaar met modeontwerpster Stella Jean. PINKO en Stella Jean delen duidelijk dezelfde ethische en sociale waarden. Beide Italiaanse modemerken zijn er immers van overtuigd dat de fashionindustrie een grote impact kan hebben op het vlak van duurzaamheid. Door hun communicatieve kracht te bundelen, kunnen ze een positieve boodschap uitdragen aan alle niveaus van de samenleving.

Ethical fashion is de belangrijkste drijfveer van de Italiaanse modeontwerpster Stella Jean. Door een steeds meer duurzame kledinglijn te proberen creëren, wil de ontwerpster bijdragen aan herbebossing, multiculturalisme en internationale samenwerking. Het resultaat van de samenwerking met PINKO is dan ook indrukwekkend. De capsulecollectie #StellaJeanPINKOxtreedom werd ontworpen met biologisch katoen en bedrukt met waterverf. De illustraties, borduursels en motieven zijn geïnspireerd door de Masai-cultuur in Kenia en verwijzen naar de vruchten en kleuren van het PINKO-bos. Deze unieke samenwerking tussen PINKO en Stella Jean voor Treedom werd officieel voorgesteld tijdens de Milan Fashion Week, en vormt zo het ontegensprekelijke bewijs dat fashion en duurzaamheid een geweldige combinatie zijn.

Multiculturalisme in een modieus jasje

Stella Jean staat naast ethische mode voor een unieke stijl. Ethisch, omdat ze de lokale gemeenschap net als PINKO nooit uit het oog verliest. Uniek omdat haar stijl multiculturalisme fashionable maakt. Om zelfvoorziening binnen de gemeenschap te creëren, werkt Stella samen met kleine, lokale ambachtslieden. Haar stijl weerspiegelt Creools erfgoed, waarbij de culturen van het oude continent hand in hand gaan met de trotse verve van het nieuwe continent. Dit boeiende huwelijk van tegenstellingen resulteert in een buitengewone collectie.

Met haar nieuwe concept wil Stella Jean multiculturalisme overbrengen op de mode-industrie. Haar collecties worden daarom ontworpen op dezelfde manier als verhalen ontstaan. Alles ontspringt uit een innerlijke reis en het zoeken naar evenwicht. Via haar ontwerpen wil Stella Jean een verhaal vertellen: een verhaal met ecologische en sociale impact, dat bewustzijn bij haar consumenten creëert. Een verhaal dat ze met veel plezier samen met PINKO en Treedom blijft vertellen.

Met haar nieuwe concept wil Stella Jean multiculturalisme overbrengen op de mode-industrie.