AVDW

Moeder-dochterduo verovert het straatbeeld

Van moodboard tot must-haves

Wie de kleren van het slowfashionlabel AVDW in de rekken spot, weet het meteen:

hier vind je geen haastige trends of vluchtige modegrillen, maar stukken die met zorg ontworpen zijn om jarenlang mee te gaan. “Onze kleding moet een verlengstuk zijn van je persoonlijkheid,” vertelt oprichtster en designer Annick Van De Weghe. Samen met haar dochter vormt ze het ijzersterke duo achter AVDW: een merk dat elegantie en comfort naadloos verenigt.

Wat betekent slow fashion voor jullie?

Romée Bleys: “De modewereld gaat ontzettend snel, maar wij focussen net op slow fashion en de materialen die we gebruiken. Het liefst willen we dat een vest die je vandaag koopt, over enkele jaren nog altijd jouw favoriete go-to stuk is. De designs van mijn mama zijn zo gemaakt dat iedereen ze kan blijven dragen, nu en in de toekomst, omdat ze tijdloos mooi en relevant blijven.”

Die visie vertaalt zich in doordachte keuzes: duurzame materialen, zorgvuldig uitgewerkte prints en een ambachtelijk proces. “Alles begint van nul. Stoffen worden zorgvuldig geselecteerd, prints eindeloos hertekend en pas daarna vertaald naar kledingstukken die zowel elegant als comfortabel zijn.”

Hoe verloopt het proces van idee naar collectie?

Twee keer per jaar lanceren Annick en Romée een collectie. Dat proces start zelden aan de tekentafel, maar net in het dagelijks leven.

Annick Van De Weghe: “Vaak heb ik een bepaalde stijl of sfeer in mijn hoofd, iets dat ik ergens heb gezien, bijvoorbeeld een vintage kledingstuk in Parijs, en dan weet ik meteen: dit wordt de richting.”

Romée: “Van daaruit ontstaan moodboards vol schetsen, foto’s, postkaartjes en stoffen. De prints die we zelf ontwikkelen, worden wel honderden keren opnieuw getekend en getest.”

Annick: “Soms zie ik een klein detail dat me raakt. Een straatdeksel in Spanje inspireerde ons logo. Het had de letters AV. Zo simpel en tegelijk krachtig.”

“Alles begint van nul. Stoffen worden zorgvuldig geselecteerd, prints eindeloos hertekend en pas daarna vertaald naar kledingstukken die zowel elegant als comfortabel zijn.”

Wat hopen jullie dat mensen ervaren wanneer ze jullie stukken dragen?

Romée: “Dat onze kleding altijd comfortabel zit en daar echt een kracht in schuilgaat: elegantie gecombineerd met gemak.”

Annick: “We zien dat onze kleding door heel uiteenlopende leeftijden gedragen wordt. We hebben enerzijds bijvoorbeeld korte, leuke rokjes. Maar gisteren kreeg ik telefoon van een vrouw van 86 jaar die op Instagram zat en zei: Ik wil heel graag dit ensemble, die wollen broek met die wollen cardigan. Dat brede publiek vinden we prachtig.”

Romée: “Dat is inderdaad wat we willen: geen specifieke doelgroep, maar vrouwen van alle leeftijden die zich dankzij onze kleding zelfverzekerd kunnen voelen.”

Hoe ervaren jullie het om als moeder en dochter samen te werken?

Romée: “Heel bijzonder. We zijn altijd een team geweest, eerst in de paardensport. Toen dat hoofdstuk stopte, ben ik gaan studeren en tijdens corona op zoek gegaan naar werk. Uiteindelijk zei mama: ‘Kom stage doen bij mij, dan zien we wel of het werkt.’ En dat deed het. Ze is niet alleen mijn baas, maar ook mijn mama en beste vriendin. Doordat we elkaar zo goed kennen, begrijpen we elkaar en houden we elkaar ook scherp.”

“Mijn mama is helemaal alleen met AVDW begonnen en ontwierp al haar creaties zelf. Ik was de eerste persoon die ze in dienst nam. Dat was voor haar een grote stap, maar omdat ik haar dochter ben, voelde het iets minder beangstigend en tegelijk als de juiste manier om het team sterker te maken.”

‘Kom stage doen bij mij, dan zien we wel of het werkt.’ En dat deed het.’

Wat bewonderen jullie het meest in elkaar?

Annick: “Ik bewonder mijn dochters consequentie, structuur en opbouwend werken. Zelf ben ik eerder een chaoot, maar wel eentje die structuur vindt in de chaos.”

Romée: “Ik bewonder mijn mama’s creativiteit. Elke keer een collectie uit de grond stampen, dat is echt bijzonder. Ik ben zelf meer praktisch ingesteld, en dat zorgt voor een goede balans. We komen niet in elkaars vaarwater, maar vullen elkaar aan.”

Al zorgt hun leeftijdsverschil toch af en toe voor botsende visies, vooral op vlak van marketing. “Maar dat hoort erbij,” lacht Romée. “We hebben allebei een sterke mening maar vinden altijd een middenweg. Mijn mama’s kijk is nieuw voor mij, en de mijne is net vernieuwend voor haar.”

Waar vinden jullie inspiratie voor de collecties?

Annick: “Overal. Deze week waren we in Portugal, waar de mensen zo’n heerlijk eclectische stijl hebben: kleur, vormen, vrijheid. Dat inspireert me. Maar ook Griekenland, Parijs of gewoon de natuur. Zelfs nostalgie speelt mee. We hebben een broek in de collectie die me doet denken aan een pyjamabroek met ijsberen die ik ooit als tiener kocht in Canada. Ik vond die zo geweldig dat ik die gewoon ook buitenshuis droeg, met een pull of sweater op.”

Romée: “Elke plek die we bezoeken, met ons twee of de hele familie, het brengt ons altijd iets bij.”

Waar dromen jullie nog van?

Romée: “We willen blijven groeien, maar altijd op ons eigen tempo en op onze eigen manier. Geen overhaaste beslissingen, maar stap voor stap, zoals we het altijd gedaan hebben. Natuurlijk dromen we ervan om AVDW wereldwijd bekend te maken. Op dit moment zetten we al mooie stappen in België, Nederland en Frankrijk. We hopen in de toekomst ook in andere landen ons verhaal te kunnen delen.”

www.annickvdw.com
@annick.vdw

Share this post

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart