Maison Reynders

vrouwelijkheid met een stoer kantje

Nigel Reynders richtte in 2024 zijn eigen modelabel op: Maison Reynders. Met een duidelijke visie op vrouwelijkheid met een stoer kantje, kwaliteit en authenticiteit bouwt hij stap voor stap aan een modemerk dat zijn naam draagt én een uniek verhaal vertelt.

Een kinderdroom in stoffen en silhouetten

Nigel Reynders wist al op jonge leeftijd dat mode zijn roeping was. ‘Als kind knipte ik zakdoeken kapot om outfits te maken voor mijn Barbiepoppen’, vertelt hij. ‘Elke zondag aten we met de familie bij mijn grootouders. Iedereen kleedde zich daarvoor op. Ik keek uit naar wat mijn mama en tantes zouden dragen. Die fascinatie voor stoffen en silhouetten is nooit meer weggegaan.’

Na elf jaar in de mode-industrie, waarvan acht jaar bij hetzelfde bedrijf, vond Nigel in 2022, dat de tijd rijp was om zijn eigen label op te richten. ‘Tijdens corona viel het hem op hoe uiteenlopend de visies binnen een groot bedrijf kunnen zijn. De visie van het bedrijf waarvoor ik werkte strookte niet meer met hoe ik de zaken zag. Dus legde ik het idee van een eigen modemerk op tafel bij mijn vader, die een ervaren ondernemer is. Hij komt weliswaar uit heel andere sectoren, die van de bouw en wijnen.’

Emotionele start

‘Door de coronacrisis en de daaropvolgende energiecrisis had ik mijn plannen opgeborgen, maar hij gaf me die cruciale duw die ik nodig had. Hij zei: ‘Dit is wat jij wilt doen en ik wil nog tien jaar werken en dat doe ik het liefste met jou.’ Ga ervoor en ik sta aan je zijde. Maison Reynders was er nooit geweest als hij me mijn zelfvertrouwen niet terug had gegeven.’ We schrijven 2023 wanneer Nigel zijn eerste collectie voor Maison Reynders ontwerpt. Dat was best een emotionele periode. ‘Ik was 20 toen ik in de mode begon, 22 toen ik een ongekend merk in handen kreeg, en heb acht jaar het beste van mezelf gegeven om het merk waarvoor ik werkte te laten groeien. Het afscheid was zeer pijnlijk. Verdriet en woede overheersten, maar tegelijk had ik de drive om na al die jaren iets nieuws te bouwen, puur voor mezelf. Dat helpt om die periode af te sluiten.’

Vechten voor een plekje

Met zijn uitgebreide ervaring in de modewereld wist Nigel perfect waar hij met zijn collectie terecht kon. Het hielp hem ook heel bewust leveranciers te kiezen. ‘We produceren uitsluitend in Europa. Ik wil weten wie mijn kleren maakt en de garantie hebben dat die mensen correct betaald worden’, zegt Nigel stellig. ‘Er zijn natuurlijk duizenden beginnende modemerken en het is niet vanzelfsprekend om geaccepteerd te worden. Ik kan het gelukkig goed uitleggen’, lacht Nigel, ‘en men geloofde in mijn verhaal. Producenten waren bereid om kleine aantallen te aanvaarden omdat ze ervan overtuigd waren dat er groei in mijn merk zit. We werken nauw samen met onze leveranciers en zijn ze ook enorm dankbaar dat ze ons een kans geven.’

‘De kunst is je sterkste kanten uit te spelen en voor je zwakke kanten de juiste mensen naast je te zetten.’

De eerste collectie verkocht Nigel op zijn verjaardag in 2024. ‘Ik heb de verkoop zelf gedaan door binnen mijn netwerk rond te bellen en mijn verhaal te doen. Het was vrij succesvol. Maar wat me vooral blij maakte, was dat alle winkels die de eerste collectie kochten, ook de tweede en derde gekocht hebben. Ze zijn trouw en dat is goud waard. We groeien ieder seizoen.’

Hoe je zo’n strijd jaar na jaar volhoudt? Daarover hoeft Nigel niet na te denken: ‘Pure passie voor mode en de gedrevenheid om een eigen merk op te richten en er een succes van te maken.’

Vrouwelijk stoer, zonder compromissen

Het DNA van Maison Reynders is helder: vrouwelijkheid met een stoer kantje en hoogstaande kwaliteit. ‘We gaan onze eigen weg, die wijkt soms af van de trends. We kiezen bijvoorbeeld niet voor oversized, maar voor gecentreerde silhouetten. Aan die oversized fittings is niet veel vrouwelijks, ik hoor vriendinnen vaak zeggen: ‘Ik voel me hierin verdwijnen.’ Ik wil vrouwen weer sexy en stoer maken zonder dat het ordinair wordt. Ik maak mode voor de zelfzekere, zelfstandige en hardwerkende vrouw die weet wat ze wil, die kracht wil uitstralen. Niet voor grijze muizen. Kleren kunnen een vrouw zich beter laten voelen in hun vel. Met kleding een vrouw nog mooier maken dan dat ze al is, is een prachtig gegeven.’

‘Ik wil vrouwen weer sexy en stoer maken zonder dat het ordinair wordt.’

Inspiratie haalt Nigel uit zijn onmiddellijke omgeving. ‘De zomercollectie is gebaseerd op het nummer Club Tropicana van Wham, opgenomen in het Pikes Hotel in Ibiza. Ik verbleef in dat hotel en toen ik bladerde door een fotoboek van het hotel en foto’s van Grace Jones en Tony Pikes zag, wist ik het: hier wil ik iets mee doen. Voor de wintercollectie was een trip naar Parijs dan weer enorm inspirerend: de bars, de winkeltjes, de straten… Vaak gebeurt het heel toevallig: ik zit op een bankje in Le Marais en zie een meisje met een mooi geknoopte strik in haar haar – en dan komen daar ontwerpen uit voort zoals bloezen en kleedjes met strikken. Ik kan dat moeilijk verklaren. Iets komt binnen en triggert me; het zet iets in gang.’

Stap voor stap en met beide voeten op de grond

De ambitie is duidelijk: Maison Reynders moet een wereldmerk worden. ‘Ik wil niet enkel in België en Nederland liggen. Italië, Japan, Amerika, het Midden-Oosten zijn de plekken waar ik het merk wil zien liggen. We hebben onze eigen webshop als een soort online etalage voor de eindconsument. Maar ze kunnen ook naar een lokaal verkooppunt om het stuk te kopen. Ik geloof in de kracht van multibrand stores, dus een eigen winkel is niet meteen aan de orde.’ Voorlopig wil Nigel vooral een stevige basis uitbouwen in België en Nederland. ‘We bouwen stap voor stap en met beide voeten op de grond. Er zijn gesprekken met agenten, maar ik overhaast niets. Als in België en Nederland een stevige basis is gelegd, kijk ik naar het volgende land en zo wil ik land per land groeien.’

De collecties van Maison Reynders vind je in België en Nederland, en op www.maisonreynders.com

Share this post

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart