Interview Nathalie Baeten-Coucke

Interview

Nathalie Baeten – Coucke

Hoe begin je eigenlijk aan het opstarten van een uitgebreide beauty lijn? Van idee naar het uiteindelijke product lijkt me behoorlijk veel werk waarbij veel komt kijken.

“Het is een boeiend en uitdagend proces om in eerste instantie een geur samen te stellen die zoveel mogelijk mensen ‘raakt’ en bij iedereen een bepaald gevoel te weeg brengt. Je vertrekt daarbij van een basisgeur die je uiteraard zelf graag ruikt. Die verfijn je vervolgens met noten van bepaalde kruiden, bloemen of andere natuurlijke producten tot het een parfum is dat al jouw zintuigen streelt. Voor een perfectionist zoals ik, is heel dat proces van testen, corrigeren en opnieuw testen tot ik zelf écht overtuigd ben, een werk van lange adem.”

“Bovendien is de geur – die de basis vormt – nog maar de start van zo’n project. Weliswaar een heel belangrijke start maar daarna volgt nog een zeer intensief ontwikkelingsproces van het toevoegen van de geur aan verschillende body care en parfumproducten tot het samenstellen van de verpakkingen. Daarin ga ik echt tot in de details tot het echt àf is.”

Het is een boeiend proces om in eerste instantie een geur samen te stellen die zoveel mogelijk mensen ‘raakt’

Waar haalde je inspiratie voor Le Parfum de Nathalie?

“Mode, parfums, decoratie, verpakking, de hele beleving van het maken, het geven en krijgen van geschenken die een mens gelukkig maken,…zijn zaken die me al heel mijn leven intrigeren. Mijn ultieme droom is om ooit een echt eau de parfum voor vrouwen op de markt te brengen. Het is evident dat je je daarbij laat inspireren door herinneringen aan belangrijke gebeurtenissen, geuren die je al eens ervaren hebt en door de stijl en de manier van werken van de grote parfumhuizen. Dat alles leidde uiteindelijk tot de Mountain Chic geur van Le Parfum de Nathalie zoals die vandaag in onze producten zit.”

Wist je op voorhand heel goed welke richting je uit wilde gaan of is dat iets dat groeit naarmate het creatie proces vordert?

“Het moest aanvankelijk allemaal heel snel gaan. Marc had een hotel gekocht en ik moest plots op zoek naar een passende lijn van verzorgingsproducten voor de badkamers. Dan speur je de bestaande markt af, maar ik vond niet meteen iets wat ik 100% gepast vond. Dus, ja ik wist wel waar ik naartoe wou. Het belangrijkste was dat mensen zich hun verblijf in de Sanglier des Ardennes moesten herinneren. Niet alleen door de stijl van de kamers of het heerlijke eten maar dus ook door een geur die ze zouden meenemen naar huis en die de mooie herinneringen van hun verblijf zouden meedragen. Want zich in herinneringen nestelen is wat een geur doet. Maar vanzelfsprekend is de hele creatie een proces dat je continu bijstuurt nadat de basis er staat. Je denkt na over nieuwe ontwikkelingen, aanpassingen van de producten of de verpakking. It’s a never ending story.”

Er zijn al zoveel beautymerken op de markt, hoe onderscheid je je als nieuwkomer?

“Ach, ik wil me niet meten met de grote beautymerken. Le Parfum de Nathalie is een geur die zowel mannen als vrouwen meeneemt in een zwoele, huiselijke sfeerbeleving. Het is een subtiele geur die warmte en uitnodigende gastvrijheid oproept. Of je nu fragrance sticks in je huiskamer plaatst, een brandende mountain chic kaars in het salon hebt staan of een douche neemt met onze shower gels en je lichaam daarna verwernt met een zijdezachte body lotion, telkens moet je datzelfde gevoel van luxe, weelde, rust en zachteid ervaren.”

“Daarbij wil ik het grootste onderscheid maken in de manier waarop onze producten bij de mensen binnenkomen. De kwaliteit moet sowieso top zijn. De productie is Belgisch. Ook de verpakking moet bij de mensen een ‘waaauw’-gevoel creëren. We leveren alles met een persoonlijke touch – een strikje, een koekje, een kaartje – bij de mensen af, zodat het een volledige beleving wordt om een geschenk van Le Parfum de Nathalie te krijgen.”

Met jouw achtergrond als apotheker heb je waarschijnlijk hoge eisen gesteld aan de samenstelling van de producten. Kan je hier meer over vertellen?

“Een technische bespreking van de bestanddelen zou ons misschien te ver leiden. De geur is gebaseerd op Oosters sandelhout en fluweel leder, met een warme toets van muskaat, citrus en kardemom (een kruidachtige plant uit de gemberfamilie) afgewerkt met een bloemenhart. Daarnaast werd bij elk product veel aandacht besteed aan zijn typisch verzorgende bestanddelen en textuur. Vanzelfsprekend zijn de producten vrij van parabenen en zijn ze hypoallergeen. Voor een product daadwerkelijk op de markt komt, doorloopt het een volledige test- en veiligheidsscreening, noodzakelijk voor elk cosmeticaproduct. Als apotheker is dat voor mij ook van cruciaal belang.”

Het is duidelijk dat er veel aandacht naar verpakking en vormgeving is gegaan.

“Le Parfum de Nathalie wil, naast kwaliteit, ook inzetten op de volledige beleving en daar maakt de verpakking een belangrijk deel van uit. We willen alle zintuigen prikkelen en mensen zich ook bijzonder laten voelen door zowel de geur, het product als de verpakking. De kleuren goud en zwart/donkerbruin zorgen al voor een feestelijk gevoel. Voor feestdagen voegen we daar extra accenten aan toe zoals een fuchsia lint of vaasje met bloempje voor moederdag.”

“Persoonlijk hecht ik veel belang aan die details. Het logo van Le Parfum de Nathalie is trouwens een versmelting van mijn initialen N, B & C in de stijl van het logo dat Marc, Chloé, Alysée en ikzelf hebben laten maken voor ons gezin.”

Ik heb veel van Marc geleerd door goed te kijken en te luisteren.

Zijn er vooroordelen waar je als partner van een succesvol ondernemer tegen moet opboksen als je zelf de stap in de zakenwereld zet?

“Wel, als je het geluk hebt om jarenlang dagelijks met een gedreven en gepassioneerde ondernemer zoals Marc samen te leven, dan leer je natuurlijk veel door goed te kijken en te luisteren. Als startende zakenvrouw heb ik daar dus absoluut een voordeel mee gehad. Dat het ook vooroordelen met zich meebrengt, is nu eenmaal inherent aan onze samenleving, je vindt het overal terug. Vaak ontstaan negatieve geluiden uit onwetendheid of vooringenomenheid. En dat kan je niet eens altijd kwalijk nemen. Belangrijk is dat je voor jezelf weet wat je ervoor doet om een droom na te jagen en iets te bereiken. Niets komt vanzelf, dat kreeg ik al in mijn opvoeding van thuis mee. Hard werken, jezelf in vraag stellen en alleen voor het beste gaan.”

Een gezin, partner van een drukbezette ondernemer die van geen ophouden lijkt te weten en nu ook nog een eigen beauty lijn. Hoe slaag je erin om dat allemaal in balans te houden en te combineren met elkaar?

“Je hebt 24 uur op een dag, hé (Lacht). Neen, het is niet altijd evident. Maar dat geldt voor veel mannen en vrouwen die voltijds werken, daarnaast samen een gezin runnen en een druk sociaal leven hebben. Nu de kinderen groot worden, is het al iets makkelijker. Maar het is inderdaad wel een puzzel om alles in onze agenda’s te krijgen zodat er nog tijd blijft voor quality-time. Onze vrijdagavond is heilig, dan koken we en dineren we samen en amuseren we ons met het gezin. Verder probeer ik ook wel vaak te sporten, wat me extra energie geeft.”

we mogen niet vergeten om voor onszelf af en toe de pauze-knop in te drukken

Leggen vrouwen zichzelf te veel druk op vandaag de dag? Willen we teveel?

“Dat is iets wat iedereen best voor zichzelf moet uitmaken, zonder te veralgemenen. Iedereen met ambitie, die de mogelijkheden krijgt om zichzelf te ontplooien, zoekt ongetwijfeld naar voldoening of het hoogst haalbare. We dagen onszelf uit om beter te doen en een ideale work-life balance te vinden. Dat evenwicht is ook iets heel persoonlijk. Wat kan je als mens aan in jouw specifieke situatie? En wat ervaar jij als druk? Feit is dat de maatschappelijke evolutie voor elk individu, jong of oud, ons vaak dwingt om sneller te handelen, te beslissen, enz… maar dat we niet mogen vergeten om af en toe de pauze-knop in te drukken. Even een stapje terug zetten, kritisch durven zijn voor onszelf, om daarna – elk naar eigen gevoel – een pad te kiezen en door te gaan.”

Waar verwen jij jezelf mee of wat is jouw ultieme guilty pleasure? Heb je tips voor onze lezers?

“Puur genieten is even de tijd nemen voor het hele gezin en er samen op uit trekken. Genieten van elkaar, van het onthaasten en van de opgroeiende dochters. Of een tête-à-tête inplannen met je partner en even de smartphone aan de kant te leggen. Dat zijn de dingen die zo belangrijk zijn geworden en waarom onze vakanties zo belangrijk zijn. Het is het moment om ons dan als hecht gezin ook oprecht te kunnen amuseren met elkaar.”