Oldtimers

Niemand heeft de glazen bol

Oldtimers gaan recht naar het hart, ze zijn prachtig om naar te kijken, bieden een beklijvende rijbeleving… maar wie ze louter als belegging ziet, kan maar beter uitkijken, zijn verwachtingen temperen en vooral in zee gaan met een betrouwbare, ervaren specialist. Oldtimers bezorgen kriebels, maar ze verdienen ‘liefde’ om eraan te beginnen.

Ruben Bosch, sales manager bij Marreyt Classic Cars, kreeg die liefde van thuis uit mee. Samen met zijn vader restaureerde hij een eerste auto. Vanuit zijn praktijkervaring, passie voor autotechniek en autogeschiedenis, verwierf hij een grote expertise in het oldtimerwereldje. “Dat is de basis voor gericht en goed aankopen, zodat je de klant een degelijk product kan voorstellen” licht Ruben Bosch toe. “Maar niemand heeft een glazen bol, zodat niemand kan garanderen dat een oldtimer zich als een goede belegging zal bewijzen.

De waarde is een momentopname, afhankelijk van vele factoren en kan bijgevolg sterk fluctueren. Zelf zie ik het veeleer als investeren in het persoonlijk plezier iets bijzonders te bezitten, ermee te rijden. Draait het dan ook nog als goede belegging uit, dan is dat mooi meegenomen, maar geen doel op zich. Toch zijn de classic cars de afgelopen decennia steeds een goede investering gebleken…”.

In die zin kan je oldtimers ook plaatsen naast het verzamelen van kunstwerken, vintage horloges, of een wijnkelder aanleggen… al geeft ook daar het drinken van een goede fles meer genot dan er naar te kijken in de hoop dat ze in waarde stijgt.

Oldtimers verbinden

Oldtimers willen rijden en worden daarbij steevast opgemerkt. Dat is aanleiding tot onverwachte ontmoetingen, boeiende gesprekken. “Een oldtimer is een toegangsticket tot een eigen wereld” stelt Ruben Bosch.
“Er zijn heel wat evenementen in binnen- en buitenland met een uiteenlopende focus. Unieke belevingsmomenten staan voorop: het ontdekken van regio’s en landschappen, het genieten van automobiele pareltjes tijdens de ‘Conscours d’Elegance’… Maar voor sommigen draait het allemaal om netwerken, of zelfs gewoon om ‘gezien te worden’. Er zijn ook echte rally’s waar het op rijplezier aankomt, bekwaamheid in het navigeren en waar het roadbooklezen een uitdaging op zich vormen en vanzelfsprekend de oldtimer in technische topconditie moet zijn”. De ‘event scene’ is een uiterst aantrekkelijk sociaal en zakelijk gegeven, waarvoor het aantreden met een oldtimer vanzelfsprekend een basisvereiste is.

Er zijn constructies mogelijk waarbij oldtimers ter optimalisatie van de bedrijfsboekhouding kunnen worden aangewend.

Technische conditie is waardevol

“Een stilstaande auto kost ook geld” benadrukt Ruben Bosch. “De olie moet circuleren, remmen moeten ‘bijten’, benzine – waarvan de kwaliteit achteruitgaat – moet stromen…”. Nog los van restauratiewerken, vereisen kwalitatief onderhoud en herstellingen het aanspreken van specialisten. Het gaat daarbij zowel om vakmanschap als de toegang tot de benodigde onderdelen en vloeistoffen. Sommige oldtimerspecialisten gaan nog een stap verder, door hun klanten te ontzorgen met het in toptoestand rijklaar maken voor deelname aan evenementen. Deze service kan nog uitgebreid worden met aangepast transport en technische assistentie ter plekke.

“Assistentie van oldtimerklanten bij evenementen is een business binnen de business” licht Ruben Bosch toe. “Elk detail wordt nauwgezet aangepakt. Technische mensen met de nodige expertise, maar ook talenkennis, maken dat de klanten in alle veiligheid en gemoedsrust van het rijplezier van hun oldtimer kunnen genieten”.

Oldtimers moeten rijden en technisch in orde zijn. Dat is goed voor de auto en zijn waarde.

Verjonging

‘Oldtimer’ wordt te gemakkelijk als een veralgemeend begrip in de mond genomen. In België moet een auto minstens 30 jaar oud zijn, gerekend vanaf de eerste inschrijving.

“Auto’s uit het interbellum staan garant voor de meest pure rijbeleving, maar zijn ook technisch moeilijk om ze optimaal rijdend te houden” geeft Ruben Bosch mee. “Zelf ben ik erg gewonnen voor auto’s uit de jaren vijftig, omdat die de meest aansprekende looks hebben, technisch veel vooruitgang boekten, wat ook hun bruikbaarheid zeer ten goede komt. Ze genieten bovendien een sympathiek onthaal bij niet-liefhebbers”.

Youngtimers of Classic Cars zijn gemiddeld 20 jaar oud en trekken toenemend de aandacht omwille van het nostalgisch karakter – eerste auto, auto van ouders… – maar ook omdat ze een behoorlijk comfort bieden. Ze openen nog niet de deuren naar de grote events, maar deze markt trekt wel aan, zodat in deze klasse dus ook winst kan geboekt worden.

Belangrijk criteria die de waarde opdrijven zijn beperkte/kleine series, de historiek van de auto, een volledige onderhoudsdocumentatie, originele lak, originele sleutels,… “Hoe meer men er mee bezig is, hoe anders men naar het wereldje kijkt” vertrouwt Ruben Bosch ons toe.

Hij wijst ook nog op de risico’s van veilingen, die veelal de laatste hoop zijn van eigenaren die hun auto kwijt willen. “Doe beroep op specialisten” benadrukt Ruben Bosch. “Zij gaan heel selectief tewerk bij de inkoop in het belang van de eigen reputatie. Koop het beste voor je budget, al zal dat op het maximum uitdraaien. Behoudt een nuchtere, realistische kijk!”.

www.marreyt.com

Share this post

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart