SOTHEBY’S ORGANISEERDE EEN VEILING MET SIERADEN VAN BEKENDE KUNSTENAARS
Sieraden zijn bijzondere voorwerpen. Het zijn kleine kunstwerkjes die een ziel hebben en een uniek verhaal vertellen. Het verhaal van de persoon die ze draagt, van de persoon die ze geschonken heeft, soms zelfs een hele familiegeschiedenis. Stel je voor dat je een sieraad draagt dat het verhaal vertelt van een befaamde kunstenaar uit de twintigste eeuw… Geen droom, maar werkelijkheid.
Het bekende veilinghuis Sotheby’s hield onlangs immers een veiling die zich uitsluitend richtte op sieraden en accessoires van ‘de grootste kunstenaars van de twintigste eeuw’, zoals ze het zelf noemen, en op kunstwerkjes van hun hand die als sieraad gedragen kunnen worden.
Deze nicheveiling, ‘Art as Jewelry as Art’ gedoopt, was de eerste in zijn soort en de juwelen waren te bekijken bij Sotheby’s York Avenue Galleries in New York. Sotheby’s organiseerde deze bijzondere veiling omdat het een trend vaststelt op de kunstmarkt, waarbij er een focus ligt op stukken die gedragen kunnen worden. ‘Het brengt een fascinerende verscheidenheid van werken van grote schilders en beeldhouwers – abstracte expressionisten, surrealisten, en minimalisten – ontwerpers en architecten bijeen die de wereld in het klein hebben verkend’, zo licht het internationale veilinghuis toe. Ongeveer 150 zorgvuldig gekozen kunstwerken die als sieraad kunnen worden gedragen of als onderdeel van een collectie kunnen worden tentoongesteld, werden gepresenteerd.
De veiling bevatte werken van onder meer Louise Nevelson, Alexander Calder, Salvador Dalì, Claude Lalanne, George Braque, Lucio Fontana, Afro, beide gebroeders Pomodoro, Pol Bury, Kiki Smith, Louise Bourgeois, Picasso, Max Ernst, Ettore Sottsass, César, Arman, Jesus Raphael Soto en Man Ray.
Hoogtepunten waren de Meteora, 1970 Hanger van Umberto Mastroianni (geschat op 20.000 – 30.000 USD); Lucio Fontana’s Ellipse with Holes ‘Spatial Concept’ Armband, 1967 (geschat op 80.000 – 100.000 USD), Claude Lalanne voor Zolotas’ Zilveren Ketting en Vermeil Ketting, 1975 (elk geschat op 15.000 – 20.000 USD); en een zeldzaam Max Ernst werk Tete à Cornes ontworpen in 1959, gegoten na 1988 (geschat op 20.000 – 30.000 USD). Daarnaast toonde de veiling ook werk van een aantal visionaire hedendaagse kunstenaars die zich op het gebied van draagbare beeldhouwkunst begeven.