Pointillisme in een modern jasje: zo kan je de bijzondere kunstwerken van Isabelle Scheltjens misschien het best omschrijven. De Antwerpse artieste tovert meesterlijk met talrijke gekleurde glasstukjes om bekende en minder bekende gezichten op doek te zetten. Haar ‘glass fusing’-portretten zijn te bewonderen in galerieën over heel de wereld, van New York tot Dubai.
Isabelle Scheltjens kreeg de kunstkriebels al vroeg te pakken. Ze volgde een opleiding Decoratieve Kunsten en Ambachten aan het SISA in Antwerpen. Later ging ze aan de slag in het atelier van haar man en glaskunstenaar Dirk, die haar de liefde voor het medium doorgaf. Doorheen de jaren ontwikkelde ze haar eigen techniek, waarbij stukjes glas in verschillende kleuren, maten en texturen samengesmolten worden bij ongeveer 800 °C. Een portret van dochter Bab was haar eerste experiment. “Een echt monnikenwerk”, vertelt Isabelle. “Ik ben er maanden mee bezig geweest maar het resultaat werd met veel lof ontvangen. Ik postte een foto van het werk op sociale media en de kunstwereld pikte het meteen op, waarna ik steeds meer vraag kreeg naar gepersonaliseerde portretten.”
Net als een schilder zijn verf mengt, speelt Isabelle met laagjes glas om haar kleurenpalet samen te stellen. Ze vertrekt van grote glasplaten die ze versnijdt tot duizenden vierkantjes en vervolgens op elkaar stapelt tot de gewenste kleur tevoorschijn komt. “Als ik aan een portret begin, zet ik eerst met donkere vlakken de contouren van het gezicht uit, zoals je zou doen wanneer je iets tekent. Van daaruit bouw ik het portret beetje bij beetje op. Mijn canvas ligt gedurende het proces neer dus ik sta regelmatig op een ladder om het werk in zijn geheel te zien”, geeft Isabelle mee. Het optische effect van de glasportretten is dan ook op z’n minst merkwaardig te noemen: van dichtbij lijkt het een willekeurige verzameling van abstracte puntjes. Maar bekijk je ze vanop afstand, dan vloeien alle kleuren samen tot een herkenbaar, hyperrealistisch persoon.
“Neem je een stapje terug, dan vloeien de abstracte kleuren samen tot een herkenbaar gezicht.”
Échte schoonheid
De kunstenares werkt op aanvraag, bijvoorbeeld voor verjaardagen of speciale gelegenheden, al vindt ze haar modellen ook gewoon op straat: “Ik durf weleens iemand aan te spreken en uit te nodigen voor een shoot als ik vind dat hij of zij een sterke blik of karaktervolle uitstraling heeft. De imperfecte schoonheid van het menselijk gezicht heeft me altijd geïntrigeerd en is in hoofdzaak wat ik tracht af te beelden.” Die aspiratie voor een waarheidsgetrouwe weergave wordt gesmaakt door een breed kunstliefhebbend publiek en zelfs door enkele bekende namen. Zo verraste voetballer Kevin De Bruyne zijn vrouw Michèle met een portret voor hun tweede huwelijksverjaardag en hangt Isabelles werk in de woonkamer van Valerie De Booser. “Er zijn nog bekenden van wie ik aanvragen kreeg, maar de meeste houden hun aankoop liever privé en dat respecteer ik graag.”
Ook buiten België (The Boutique Gallery) is het eigentijdse pointillisme populair: galerieën in Amsterdam, Parijs en Londen maar ook in Hong Kong, New York en Dubai etaleren de unieke portretten. “Dit jaar zijn we voornamelijk doorgebroken in Spanje. In oktober stel ik mijn creaties voor het eerst voor in Gallery Red in Majorca”, vertelt Isabelle. “Het wordt één van mijn grootste solotentoonstellingen sinds ik begon in 2014, met in totaal zestien werken. Verder staan Kopenhagen en Berlijn binnenkort op de planning.”
“In één portret verwerkt Isabelle zo’n 20.000 glasstukjes.”