Colorush

Run by women. Made for all.

Colorush is een duurzaam Belgische modelabel dat is ontstaan uit een voorliefde voor knitwear en de opgewekte kleuren van de surfcultuur. Een ongewone combinatie waarmee Colorush op korte tijd de wereld veroverde.

Wanneer we oprichtster Jill Shaw – geboren en getogen Latemse – spreken is ze net terug van een modebeurs in New York, maar geen spoortje van vermoeidheid. Jill bruist van energie en passie wanneer ze over haar levenswerk praat.

Liefde voor kasjmier

‘Ik ben een goeie vier jaar geleden met Colorush gestart’ begint Jill, die samen met soul sister Roxanne Sabbe Colorush leidt. ‘Ik werd al van jongs af aan in de mode wereld ondergedompeld. Mijn vader was distributeur voor enkele heel straffe surfmerken. Ik hield als jong meisje al van de kleuren, de vibe en de cultuur van die merken.’ Dat is alvast één element dat we bij Colorush steevast terugvinden: veel opgewekte kleuren.

Vernieuwend op een verzadigde markt

Qua duidelijke marktpositionering kan dat tellen. Maar dat is natuurlijk nog geen garantie op het succes dat Colorush de laatste jaren meemaakte. ‘Op een verzadigde markt is het moeilijk om vernieuwend te zijn en je te onderscheiden’, weet Jill. ‘Maar ik had er van bij het begin een goed gevoel bij. Ik had al op allerlei manieren en in uiteenlopende rollen in de modewereld gewerkt: ik heb modellenwerk gedaan, ik heb geëxperimenteerd met collabs, ik heb voor andere merken ontworpen… Die ervaring gaf me de zekerheid dat mijn buikgevoel goed zat. In volle corona heb ik het concept gepitcht bij een Brits modehuis en ze geloofden erin.

Geen betere timing om wat kleur los te laten in de wereld, toch?’Van bij de start werd Colorush dan ook goed ontvangen ook over de grens, zoals in de UK en de VS. ‘We zijn we enorm fier dat de Verenigde Staten tot op vandaag onze grootste sales genereren’, zegt Jill.

‘De samenwerking met het modehuis had zo zijn successen en voordelen maar het was tijd om onze eigen weg te gaan. Jill heeft onder andere een poos gewerkt als vertegenwoordiger in de Benelux voor verschillende knitwear brands. Daar vinden we het tweede element dat Colorush typeert. ‘Ik hou enorm van kasjmier. Het is een duurzaam en heel stabiel product, dat altijd goed in de markt ligt. Maar tegelijk stelde ik vast dat veel knitwear zowel qua kleuren als qua silhouetten heel braaf en klassiek blijft. En omdat het duur is, is het niet altijd toegankelijk voor een groot en ook jonger publiek.’

Daar brengt Colorush dus verandering in met draagbare knitwear voor een breed publiek dat van kleur houdt. ‘Jongeren willen ook meer duurzaamheid, minder fast fashion. Wij willen hen duurzame knitwear bieden met wat meer gedurfdere modellen, meer edgy fits, kleurrijke, surfy vibes aan een rechtvaardigbare prijs.’‘We willen mensen een goed gevoel geven en een portie kleur toevoegen aan hun leven. Ik vind dat we daar al voor een groot deel in geslaagd zijn.

We kwamen  tot de slotsom dat we moesten loskomen van het modehuis om ons bedrijf te kunnen laten evolueren in de richting die we voor ogen hadden en met de normen en waarden die Roxanne en ik nastreven.’Dat gaat dan bijvoorbeeld over een familiale bedrijfscultuur. ‘Op het einde van de rit moet je verkopen om je bedrijf te kunnen laten draaien. Maar we willen wel dat iedereen met volle goesting en een big smile naar het werk komt. Het motiveert gepassioneerde mensen als ze deel kunnen zijn van iets – potentieel – groters en weten wat hun bijdrage daaraan is. Iedereen bij Colorush is goud waard. Het zijn die mensen die van Colorush, Colorush maken. Sinds april dit jaar is Colorush dan ook volledig Belgisch. ‘Dat is vooral hard werken, maar Roxanne en ik zijn beide ambitieuze zielen met enorm veel goesting en we zijn vooral dankbaar voor dit onwaarschijnlijke avontuur dat we samen mogen aangaan.’

Ambities en dromen

Zijn er nog ambities en dromen over voor een bedrijf dat zo snel gegroeid is en van bij de start een schot in de roos bleek? ‘Natuurlijk’, lacht Jill. ‘Er is nog een hele markt te veroveren.

Je wil graag dat iedereen van je merk houdt, maar met een uitgesproken product als het onze, is dat niet persee vanzelfsprekend. Het is absoluut ons doel om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken.

“Ons Colorush-team is goud waard. Het zijn die mensen die van Colorush, Colorush maken.”

Mijn grootmoeder, mijn moeder en ikzelf dragen ons merk. Zalig toch.’ ‘We gaan in de nabije toekomst meer focussen op onze e-commerce, om zo nog dichter bij onze klant te staan. De nadruk lag de voorbije jaren hoofzakelijk op wereldwijde b2b-expansie. We willen ook graag nog meer de focus leggen op België. Bij de start verzorgde ik de sales voor de Benelux hoofzakelijk zelf, maar dat was in combinatie met mijn andere rol(len) niet houdbaar. We geloven dat die persoonlijke zorg en touch toch echt het verschil kan maken, zéker in ons eigen ‘founders’ land.’

Daarnaast lanceert Colorush dit najaar ook een capsulecollectie voor mannen. De nieuwe mannenlijn is voorlopig exclusief online beschikbaar en telt in totaal zes diverse stijlen. ‘Met deze capsulecollectie willen we onze community uitbreiden en ook de mannelijke klanten de kans geven om ons label te ontdekken’, zegt Jill. ‘De vraag naar een mannenlijn kwam zowel van onze bestaande vrouwelijke klanten die hun mannen wel Colorush zagen dragen, als van onze eigen vrienden die ons inspireerden.’ E-commerce, een mannencollectie, meer focus op eigen land en wereldwijd continue groei. Dat is niet mis als plan voor de toekomst. Maar daar blijft het niet bij als het van Jill en Roxanne afhangt.‘Als ik mag dromen, zou een flagship store een mooie volgende stap zijn. Maar focus is key, right?  Er komt zoveel op ons pad en we willen het goed doen, dus moeten we keuzes maken.’

www.colorush.com

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart