Rose Vandekerckhove
Een Vlaamse Digital Creator in het zonnige L.A.
Rose is een ‘digital creator’ die woont en werkt in Los Angeles. Elke dag deelt ze sinds meer dan 10 jaar haar passie voor mode en beauty met haar ruim 270.000 volgers. Vooral via Instagram. Hoewel Tik Tok en de blog op haar website rosescloud.com ook druk bezocht worden. We hadden het met haar ondermeer over de dunne lijn tussen puur reclame maken voor merken en het creëren van echte meerwaarde voor je volgers en kregen een kijkje in het dagelijkse leven van een digital creator. Een open gesprek met een oprechte dame die weet waar ze mee bezig is.
Kan je ons wat vertellen over je achtergrond en hoe je in dit vak bent terechtgekomen?
“In België studeerde ik Latijn Wetenschappen en behaalde vervolgens een bachelor diploma in Public Relations. Ik werkte als account-manager voor Chanel Eyewear en toen kreeg ik de kans het Coco Chanel appartement in Parijs te bezoeken, Karl Lagerfeld te ontmoeten en was ik te gast op de Chanel’s Haute Couture show. Toen rond 2010 het social kanaal Instagram sterk opgang maakte begon ik mijn passie voor mode en beauty te delen en vrij vlug had ik ongeveer 12.000 volgers en amper 2 jaar later was dit mijn full time job. Heel wat mensen bleken dus mijn passie te delen.”
Je woont en werkt vanuit L.A. Is dat altijd de bedoeling geweest?
“Niet echt. Mijn man, Laurens Nuyens, woonde toen al 15 jaar in L.A. en dus verhuisde ik. Ik heb hier intussen mijn leven gebouwd en ook professioneel bleek deze locatie ook wel zijn voordelen te hebben. Ik richt me vooral op de high-end mode, skincare en make-up zoals Longchamp, Dior Beauty, Jimmy Choo, Tom Ford beauty, Sézane, Farfetch en dergelijke. Hier zijn heel wat grote PR agentschappen en merken gevestigd en de glitter en glamour van Hollywood maakt je als internationale Digital Creator voor hen toch wel interessanter.”
Mijn volgers weten graag wat ik doe. Wat mij boeit. Hoe ik leef. Net als zij ben ik geboeid door mooie dingen en mooie merken.
Ben je dan een megafoon voor die merken of hoe moeten we dat precies begrijpen?
“Neen. Dat is waarom ik moeite heb met het woord ‘influencer’. Het is niet de bedoeling domweg een kanaal te zijn om merken en mensen te beïnvloeden, maar om mijn oprechte passie met hen te delen. Het klinkt ook onrespectvol ten opzichte van de mensen die je volgen. Alsof ze zo eenvoudig te ‘beïnvloeden’ zijn. Uiteraard streven die merken naar meer bekendheid en willen ze een doelgroep bereiken van geïnteresseerde mensen maar de basis is de oprechte relatie tussen mij en mijn volgers. En dat bewaak ik als een waakhond.”
Geld verdienen met het aanprijzen van merken en producten is dus niet in strijd met de oprechtheid van wat je deelt?
“Helemaal niet. Het gaat over het delen van wat je echt passioneert en het respecteren van je volgers. Ik promoot nooit een product waar ik zelf niet helemaal achter sta. Ruim 60% van alles wat ik deel is trouwens ‘organic content’. Dat gaat over dingen waarvoor ik geen overeenkomst heb met een merk, of vaak gaat het zelfs helemaal niet over een product. Sinds Laurens en ik een tijd terug een eigen woning kochten blijken mijn volgers heel geïnteresseerd te zijn in de verbouwing en de inrichting van ons huis.”
Zonder die oprechte relatie met je volgers is de meerwaarde voor de merken er dus niet, bedoel je?
“Absoluut. Mijn volgers weten graag wat ik doe. Wat mij boeit. Hoe ik leef. Net als zij ben ik geboeid door mooie dingen en mooie merken. Mijn relatie met bepaalde merken geeft ook hen een inkijk bij die huizen. Die merken hebben er dan ook alle belang bij dat die directe en èchte relatie tussen mij en mijn volgers intact blijft.”
Is het vak van Digital Creator iets voor jonge, hype dames of zie je je dit op wat rijpere leeftijd ook nog doen?
Zeker. Ik ben 40 jaar, ook daar wil ik niet mysterieus over doen, en ik volg zelf dames die in hun 50 en 60-er jaren zijn. Jonge meisjes en jonge dames zien graag hoe iemand op wat rijpere leeftijd nog mooi voor de dag kan komen. Ik post heel wat over skincare en deel tips and tricks en daar is zeker heel wat interesse voor. Ik zie me dit echt nog wel een hele tijd doen hoor. Maar je weet nooit wat er op je pad komt.
Heb je enkele tips voor wie ook een carrière als Digital Creator wil beginnen?
Het voornaamste is authenticiteit. Wees jezelf. Dat is de reden waarom mensen je volgen. En verraad nooit die oprechte relatie. En werk hard. Ook in dit vak kom je nergens als je er niet elke dag echt voor gaat. En wees geduldig. Een geëngageerde groep volgers opbouwen gebeurt niet van vandaag op morgen. En hierbij gaat het niet om hoge getallen, je kan met 30.000 volgers en een geëngageerd publiek al mooie opportuniteiten krijgen. Wees professioneel. Ik heb een media kit en een rate card met prijzen zoals mijn ‘engagement rate’, de conversion rate’, de verkoop die ik genereer voor een merk, en de ‘earned media value’.
Weet welke onlinekanalen best voor je werken, weet welke content je volgers graag zien. En laat je inspireren door andere Digital Creators die al wat langer bezig zijn of die nieuwe dingen proberen.
Tot slot. Hoe ziet jouw doorsnee dag als Digital Creator er zoal uit?
Om 7 uur ben ik uit de veren en dan doe ik mijn skincare routine en wat huishoudelijk werk. Tussen 8u30 en 9u30 vind je me in de Pilates class en daarna verwerk ik mijn e-mails en mijn administratie. In de namiddag heb ik dan een afspraak met een klant, of ‘shoot’ ik een project of mijn outfit van die dag en gemiddeld drie avonden per week word ik verwacht op een evenement. En tussen dit alles door ben ik er voor mijn man en mijn hondje uiteraard.
Dank je voor het gesprek. Waar moeten we zijn als we je willen volgen?
Dat kan via de website rosescloud.com of uiteraard via instagram.com/roses_cloud.