Caroline Rigo – bezielster van
Cent Pur Cent
gezonde en huidvriendelijke cosmetica
Al snel nadat ze afstudeert als kleuterjuf beseft Caroline Rigo dat het onderwijs haar weinig te bieden heeft. Ze start als freelance visagiste en verkoopster van cosmetica in apotheken waarna de door schoonheid gepassioneerde Limburgse een make-up winkel opent. 16 jaar later staat de moeder van twee aan het hoofd van Cent Pur Cent, huidvriendelijke, gezonde, duurzame en Belgische cosmetica voor veeleisende vrouwen en binnenkort ook mannen.
Hoe ben je op het idee van Cent pur Cent gekomen?
“Vroeger was de klant met een gevoelige, allergische huid gedoemd haar keuze te maken uit het beperkte aanbod aan ietwat saaie apotheekmerken. Degelijke producten, daar niet van. Maar ze misten wel dat luxueuze gevoel van de merken die je in de parfumerie vindt. Door het contact met de klanten had ik al snel door dat vrouwen met een probleemhuid snakten naar mooi vormgegeven cosmetica die én goed verdragen wordt én een moment van pure zelfverwennerij creëren.”
Een eigen cosmeticalijn op de markt brengen die aan heel wat eisen moet voldoen lijkt me een pittige uitdaging.
“Gelukkig kende ik mijn weg al een beetje in de beautywereld. Uiteindelijk heeft het een jaar tijd gekost om de producten te ontwikkelen. Daarvoor trok ik naar Noord-Italië waar je op enkele tientallen vierkante kilometers zowat de ganse wereldtop van de beauty laboratoria bij elkaar aantreft. Het was dan ook vooral een kwestie van de juiste partners vinden die mijn eisen in potjes en tubes konden stoppen. En omdat geen zichzelf respecterend ondernemer nog naast thema’s zoals ecologie en duurzaamheid kan, was die lijst intussen behoorlijk lang geworden (lacht). Dat de keuze uiteindelijk viel op minerale cosmetica die aan deze strenge voorwaarden voldoet was dan ook geen toeval.”
Wat maakt minerale cosmetica dan precies zoveel duurzamer of ecologischer?
“Water is ons kostbaarste goed en wordt steeds schaarser. Omdat minerale make-up uit poedertexturen bestaat dragen ze bij aan onnodige verspilling van water. Je kan ecologischere verpakkingen gebruiken wat dan weer het gebruik van plastic in veel gevallen overbodig maakt. Veel make-up producten bevatten microplastics zoals miniscule paillietten die een mooie glow of een glittereffect creëren. De paillietten die we voor Cent pur Cent gebruiken zijn biologisch afbreekbaar en het is ook het andere merk i.am.klean dat we via schoonheidssalons verdelen voorzien van een Eco-certificaat.”
Hoeveel huidvriendelijker is minerale cosmetica in vergelijking met gewone cosmetica?
“Het belangrijkste verschil zit hem in de hoeveelheid aan ingrediënten. Voor minerale poeders zijn dat er maar 4 waarvan mica, een natuurlijk mineraal, het hoofdbestanddeel is. Omdat poeders geen water bevatten hoeven er ook geen bewaarmiddelen aan toegevoegd te worden. En hoe minder van deze additivieven een product bevat, des te kleiner de kans op allergische reacties of intolleranties. In onze losse poeders zal je ook geen talkpoeder terugvinden. Daarvan is intussen bekend dat ze de poriën verstoppen en heel wat schadelijke stoffen zoals asbest kunnen bevatten.
Voor de geperste compactpoeders waarvoor je een minimale hoeveelheid talkpoeders nodig hebt, werken we met versies die uitvoerig getest zijn op hun zuiverheid en veiligheid. Dat laatste is een absolute prioriteit. Onze producten kunnen zelfs in alle veiligheid gebruikt worden door personen die een chemokuur volgen. Wat je evenmin zal terugvinden in onze producten is parfum dat als één van de grootste veroorzakers van allergische reacties bekendstaat. Het is dan ook een bewuste keuze om Cent pur Cent via apothekers te verdelen waar je deskundige adviezen krijgt.”
De ontginning van mica, waarbij kinderen in derdewereldlanden ingezet worden om af te dalen in de mica mijnen, krijgt heel wat kritiek van mensenrechtenorganisaties. Hoe ga jij als ondernemer met deze delicate kwestie om?
“Natuurlijk wil je kinderarbeid volledig uitsluiten. Bij de mica waarmee wij werken is dan ook geen kinderarbeid aan te pas gekomen. Eerlijke lonen en humane werkomstandigheden voor de arbeiders in de fabrieken waar de grondstoffen verwerkt worden zijn absolute voorwaarden om met een leverancier in zee te gaan. Onze partners zijn allemaal houders van een fair trade label. Ik ben er van overtuigd dat iedereen zijn steentje kan en moet bijdragen en dat kan ook door met locale projecten samen te werken zoals onze producten die worden verpakt in de gevangenis van Hasselt. Dat er al lang geen dierenleed meer nodig is om veilige beauty producten te ontwikkelen is de evidentie zelve.”
Mannen-en genderneutrale cosmetica zijn aan een behoorlijke opgang bezig. Heb jij plannen in die richting?
“Het is bekend dat de meeste mannen stiekem het potje crème van hun echtgenote of vriendin “lenen”. Waar op zich niets mis mee is want of je een crème op een mannen-of vrouwenhuid gebruikt maakt op zich niets uit. Maar uiteindelijk vinden mannen het prettig om producten te gebruiken waarvan de verpakking, geur en het gebruiksgemak bij hun levensstijl aansluit. Genderneutrale cosmetica lijkt me vooral een Amerikaanse trend. De Europese consument verkiest toch vooral duidelijkheid. Ik ben er dan ook heel trots op te kunnen aankondigen dat we op het einde van dit jaar onze eerste mannencosmetica lijn- Cent pur Cent Homme- boven de doopvont houden! ”
Blijft voor jou schoonheid en beauty dan toch iets dat volgens het klassieke rollenpatroon onderverdeeld worden?
“Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut voorstander van gendergelijkheid. Met de nadruk op gelijkheid. Want tegenwoordig lijkt het soms alsof vrouwen een voorkeursbehandeling moeten krijgen op mannen en daar heb ik het toch wel moeilijk mee. Hoe ambitieus ik ook ben, een feministe zou ik mezelf dan ook niet echt noemen. Vrouwen moeten vrouw en mannen moeten man kunnen zijn. En dat uit zich ook in de manier waarop ze met hun uiterlijk omgaan. Beiden hebben andere behoeften en noden en er is niets mis mee die verschillen te omarmen.”
Je runt ook een Café Beauté. Wat moet ik me daarbij voorstellen?
“Ons Café Beauté- dat intussen vestigingen in Hasselt, Knokke en in Mol heeft- is een laagdrempelig beauty walhalla met een hoge gezelligheidsfactor. Je vindt er al onze beauty merken bij elkaar en je kan er ook terecht voor schoonheidsbehandelingen, make-up workshops, visagie en hairstyling. Wie wil kan er een hapje eten of een glaasje drinken. Het is een vrolijke happy place waar je zonder afspraak kan binnenwandelen om je van kop tot teen te laten verwennen. Ik wil vrouwen aanmoedigen om zich niet te schamen in hun verlangen om er mooi verzorgd uit te zien.”
Zijn er dan volgens jou nog veel vooroordelen tegenover vrouwen die goed verzorgd voor de dag komen?
“Je merkt dat -in tegenstelling tot in andere delen van de wereld- dat stereotiepe beeld van het ‘’mooi maar dom’ toch nog leeft bij ons. Ik zie het dan ook als mijn taak om vrouwen te helpen om hun vrouwelijkheid met trots uit te dragen. Want ja, je kan én ambitieus en intelligent zijn én toch mooi verzorgd voor de dag komen. De tijd dat we daaruit moesten kiezen is nu toch echt wel voorbij. Waar je vroeger als oppervlakkig beschouwd werd als je jezelf shminkte, is make-up nu een tool om je krachtiger en zelfbewuster te voelen. Zelf voel ik me ook sterker in mijn schoenen staan als ik wat make-up op heb, een leuke outfit draag en als mijn haar goed ligt. Dat doet op geen enkele manier afbreuk aan mijn rollen als zakenvrouw en moeder.”
Hoe combineer je die rol als mama van twee jonge kinderen met zoveel veeleisende projecten?
“Ik heb inderdaad een volle agenda maar een enthousiaste ondernemer die haar job graag doet heeft nu eenmaal geen aan-en uitknop. Omdat ik het ouderschap met mijn ex deel kan ik er in de weken dat de kinderen bij mij zijn ook écht voor hen zijn. Die flexibiliteit maakt het een pak gemakkelijker om een gezonde balans te houden. Door het goede voorbeeld te geven wil ik mijn kinderen leren dat ze voor hun dromen moet durven gaan. Dat elk zijn eigen stem moet vinden en dat het ok is om in alle omstandigheden jezelf te zijn.”
Tekst © Yung Fierens
www.centpurcent.com