By Bar

Tijdloze mode met een verhaal

Barbara Brenninkmeijer over het ontstaan, de visie en missie achter by-bar

Barbara Brenninkmeijer is de vrouw achter het Nederlandse modemerk by-bar, een merk dat bekend staat om tijdloze mode en respect voor mens en planeet. Wat begon als een passie voor mode en design, groeide uit tot een duurzaam modelabel dat vandaag de dag 650 verkooppunten heeft verspreid over heel Europa. In dit interview vertelt Barbara over haar avontuur, de uitdagingen van het runnen van een fashionbrand, en haar visie op de toekomst.

Hoe is het idee voor by-bar ontstaan? 

“Als klein meisje werd ik al aangetrokken door mode, interieur en alles wat mooi was. Tijdens mijn studies in Amsterdam en tijdens mijn werk als inkoper voor verschillende lifestylemerken, ontdekte ik mijn liefde voor ambacht en design. Reizen naar India en China inspireerden mijn creatieve ontwerpen. Iedereen vond de dingen die ik meebracht prachtig en wilde ze zelf ook. Tijdens mijn zwangerschapsverlof besloot ik mijn droom om te zetten in werkelijkheid. Ik wilde vooral items op de wereld zetten waarmee ik mezelf kan vereenzelvigen. Zo werd by-bar geboren: een merk met tijdloze ontwerpen en een focus op duurzaamheid.”

“Ambacht en tijdloos design, met respect voor mens en planeet.”

by-bar was niet meteen een fashionmerk?
Hoe is by-bar door de jaren heen geëvolueerd sinds de oprichting?

“Het begon inderdaad met handgemaakte sieraden en accessoires, maar by-bar groeide organisch uit tot een volwaardig label met collecties van kleding, sjaals, sieraden, zonnebrillen en tassen. Het is eigenlijk stap voor stap gegroeid. Door de jaren heen, begreep ik wat klanten zochten: tijdloze ontwerpen vervaardigd met hoogwaardige materialen. Ik ben er samen met mijn team altijd in geslaagd om onze collecties te verfijnen, terwijl we trouw zijn gebleven aan onze kernwaarden.

We werken trouwens nog steeds met dezelfde fabrikanten als vijftien jaar geleden. Die relaties zijn de kern van alles wat we doen. Door nauw samen te werken met partners in India en Italië, maar ook in Portugal en Turkije en door bewust duurzame keuzes te maken, behoudt het merk zijn unieke identiteit.”

Eén van die waarden is vakmanschap.
Hoe belangrijk is dat voor jou? 

“Vakmanschap staat centraal in de productie van by-bar. Bovendien kiezen we ook telkens voor hoogwaardige materialen. Van fijne borduursels in India tot luxueus breiwerk in Italië, high quality denim uit Turkije en Jersey uit Portugal, elk product wordt gemaakt door gepassioneerde fabrikanten die allemaal family owned zijn.

We hebben sterke banden met onze leveranciers, en dat vertrouwen betaalt zich terug. Zelfs de oma’s van onze Italiaanse breifamilies werken nog mee aan het uitwerken van de prototypes. Dat is heel bijzonder en zo mooi om te zien. Toch blijft het natuurlijk een grote uitdaging om een goed merk op de wereld te houden.”

“Bij ons draait het om mode met een verhaal.”

Als je aan een collectie begint, voor wie ontwerp je?  Welke vrouw heb je dan voor ogen?

“In het begin ontwierp ik voor mezelf. Ik was 33 en dacht aan een vrouw die stijlvol, zelfverzekerd en zich goed bewust is van haar keuzes. Iemand die anderen inspireert en zich goed wil voelen in datgene wat ze draagt. Inmiddels is de focus verbreed. Leeftijd speelt geen rol meer. Of je nu 18 bent, zoals de vriendinnen van mijn dochter, of 77, zoals mijn moeder – onze kleding past bij elke levensfase. De ontwerpen van by-bar weerspiegelen een levensstijl.  We ontwerpen kledingstukken die zowel in het dagelijks leven als op bijzondere momenten gedragen kunnen worden. Ze versterken niet alleen de drager, maar brengen ook comfort en duurzaamheid samen.”

Wat betekent mode voor jou persoonlijk? 

“Voor mij is mode veel meer dan zomaar iets om te dragen.

Het is een verlengstuk van wie je bent.  Het is een mogelijkheid om je persoonlijkheid te laten zien en je krachtig te voelen in elke situatie. Het is een manier om jezelf uit te drukken, zonder woorden.

Onze collecties combineren schoonheid, functionaliteit en bewuste keuzes. Tijdloze stukken die jarenlang geliefd blijven. Elk item vertelt een verhaal, niet alleen van de drager maar ook van de makers. by-bar staat daarmee voor mode die verder kijkt dan trends.

Het is een ode aan stijl, vakmanschap en het versterken van zelfvertrouwen. En dat willen we de komende jaren meer en meer duidelijk maken aan de hand van QR-codes op de stukken.”

Waar halen jullie de inspiratie vandaan? 

“Ondertussen is ons team al aardig uitgebreid tot een dynamische groep jonge mensen die het leuk hebben met elkaar. We laten ons inspireren door reizen die we maken, door mooie plekken waar we komen, maar zeker ook door de mensen die we ontmoeten en ons triggeren. Daarnaast is kunst een belangrijke inspiratiebron.  Het resultaat is eigenlijk een combinatie van intuïtie, behoefte en creativiteit.  Het proces gaat de hele dag door. We maken moodboards en bepalen welke materialen voldoen aan onze duurzaamheidseisen om zo de meest verantwoorde keuzes te maken.”

Wat maakt by-bar zo uniek? 

“Bij by-bar staan, naast duurzaamheid, ook de pasvormen centraal. Onze key modellen worden zorgvuldig ontwikkeld en gebaseerd op bestaande pasvormen die we steeds vernieuwen met rijke, hoogwaardige materialen. Het draait erom dat de kleding goed valt en prettig aanvoelt.

Deze benadering slaat aan in landen als Nederland, België, Frankrijk, Spanje en Duitsland. De stijl van by-bar combineert Scandinavische eenvoud met een verfijnde Franse touch. Deze balans zorgt voor een tijdloze, universele aantrekkingskracht. Het is bijzonder om te zien dat onze collectie bij al deze verschillende Europese vrouwen aanslaat.

Zeker. Het is duidelijk dat duurzaamheid erg belangrijk is voor jullie. Hoe heeft by-bar zich ontwikkeld op het gebied van dit topic? 

“Afgelopen jaar zijn we B Corp gecertificeerd geworden. Dat is een

belangrijke mijlpaal in onze reis naar duurzaamheid, maar het is zeker niet het eindpunt. Vanaf aankomend seizoen voegen we QR-codes toe aan onze labels. Daarmee kunnen klanten de levenscyclus van een product volgen want we willen dat consumenten begrijpen waar hun kleding vandaan komt en hoe die is gemaakt.

“by-bar is een combinatie
van vakmanschap en duurzaamheid.”

We willen zo vooral meer bewustwording creëren en respect voor kleding afdwingen in deze wegwerpmaatschappij.”

Mooi! Wat zijn de toekomstplannen voor by-bar? 

“We willen blijven groeien op een duurzame en transparante manier. Innovatie in materialen en circulariteit staan hoog op onze agenda.

Het is ons doel om positieve impact te blijven maken, vrouwen te inspireren en bij te dragen aan een betere wereld.”

Veel succes!

Meer info:

www.by-bar.com

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart